PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Mickebas
Idag inhandlade sambon sin första veteranbil, Amazon 65:a och glädjen är total, bortsett från att den inte laddar som sig bör.
Allting funkar när man kör, men vid stopp så "sackar" ex blinkers ner för att sedan stanna helt. När man ger gas så sätter de igång igen.. Efter 30 minuters körning stängde jag av bilen, men den var efter det nästan helt död, startmotorn bara klickade. Lät den står några timmar, sedan startade den faktiskt..bara för att upprepa proceduren igen, efter ny rundtur.
Jag undrar vad ni tror, är det batteriet eller generatorn? Räcker det med att byta kol i såfall, eller kan det vara något annat?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av lennarte
Dålig kontakt på batteripoler, startmotor, generator. Jordfel mellan växellådan och karossen (ska sitta en jordfläta), mellan batteri minus och kaross. Generatorn fungerar ju eftersom blinkersen "sätter fart" när du "gasar på". Kan vara ett dåligt batteri, men förmodligen "bara" dålig kontakt på batteriet. Det brukar synas så att när du "slår på" tändningen så tänds olja och laddningslampan men när du försöker starta slocknar både dom och allt annat som är "påslaget".

Mvh
Lennart
av Mickebas
Tackar för tipsen! Var ute och snurrade på säkringarna nu, och det såg ganska "mjöligt" ut, kanske det bara sitter där. Svårt att säga eftersom bilen inte startar just nu..får ge mig på det imorgon igen!

Tack igen! / Micke

lennarte skrev:Dålig kontakt på batteripoler, startmotor, generator. Jordfel mellan växellådan och karossen (ska sitta en jordfläta), mellan batteri minus och kaross. Generatorn fungerar ju eftersom blinkersen "sätter fart" när du "gasar på". Kan vara ett dåligt batteri, men förmodligen "bara" dålig kontakt på batteriet. Det brukar synas så att när du "slår på" tändningen så tänds olja och laddningslampan men när du försöker starta slocknar både dom och allt annat som är "påslaget".

Mvh
Lennart
av Rådlös
Säkringarna har inget med laddningen att göra. Den går direkt från generatorn till batteriet.
Men det är ju i och för sig inte fel i att motionera säkringarna i hållaren. Ännu bättre är att göra rent hållaren. Då kopplar man först bort batteriet. Sedan tar man en liten mässingsborste, finns på bilprylvaruhusen, och borstar bort allt "oxidmjöl" som finns i säkringshållaren. Man kan använda 5-56 också, men borsta rent så mycket som möjligt först. Sprayen bara "blöter ner" oxidmjölet. Den tar inte bort något.
Men kolla laddning och jordkablar mm. som Lennarte säger. Det viktigaste av allt: Håll batteriet fulladdat. Låt det inte stå urladdat. Då förstörs det snabbt även om det bara skulle vara för en dag eller två.
av Arne
Laddningsreläet kan också ha falerat. Tag en voltmeter och mät över batteriet då motorn är igång, mät spänningen vid tomgång och då du varvar, den bör ligga runt 13,7 V om den laddar som den ska.
av LarsBd
Om du har originalgeneratorn är det en likströmsgenerator och den laddar ej på låga varvtal som tomgång men så länge du inte låter bilen stå på tomgång under långa perioder är det inga problem. Att blinkern dör på tomgång tyder på ett dåligt laddat batteri och du bör som tidigare skrivits kontrollera laddspänningen (med ett motorvarv som motsvarar körning d.v.s. 2-4000rpm). Kolla även spänningen med alla strömförbrukare påslagna, spänningen ska fortfarande ligga långt över 12V (13,5-14V).
av Mickebas
Idag kontrollerade jag anslutningarna mellan generator och relä, hittade faktiskt 2 st som inte satt ordentligt.. Drog dit dessa och vips så funkade det som det skulle igen. Alltså, den laddar som den ska, blinkar även på tomgång osv.
Men, en annan grej är att när jag kör med ljuset på, och sedan stannar för en liten paus så vill den inte dra runt igen. Är det så att likströmmare helt enkelt laddar sämre, eller kan det bero på något annat?
Om jag bestämmer mig för att byta till växel, är det då bara generator och laddningsrelä som behöver bytas?
av Arne
Ja, om du har ett motorblock från -67 och senare så är det bara generator och relä som behöver bytas. I annat fall måste du även ha ett speciellt fäste till växelströmsgeneratorn. Antingen tillverkar du det eller köper det på bl,a. Motoroldies.
Det finns en risk att startmotorn fältar då den inte orkar dra runt motorn då den är varm, i så fall är det startmotorbyte som gäller.
av Rådlös
Bara som en upplysning till generatorbytartankar. När växelströmsgeneratorer kom under 60-talet hade dom fortfarande en separat laddningsregulator bredvid. Lika dant som dom gamla likströmsgeneratorerna, men dom kan inte ersätta varandra. Runt början på 80-talet kom växelströmsgeneratorer med inbyggd laddningsregulator och det har varit så sedan dess.
Så om du köper något begagnat, kolla vilken årsmodell den kommer ifrån. Köper du en ny, så är det med inbyggd laddningsregulator. Biltema och kanske någon mer har fabriksnya för ungefär en tusenlapp. Dom senare modellerna har mycket enklare inkoppling. En grov kabel till batteriet (via startmotorn) och en tunn kabel till laddkontrollampan. Dom äldre har minst tre kablar ut.
av Mickebas
Tackar för svaren, det får nog bli ett byte till växelström känns det som. Kan de där nya biltemavarianterna rekommenderas, eller är det bättre att satsa på ngt begagnat original?
Förresten, läste något om att det krävs en längre fläktrem vid byte, finns det i såfall någon speciell som kan vara bra?

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]