PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jimmie
Jag har en P1800 med B20E tror jag, är med nån sorts primitiv insprutning. Ska kanske tillägga att jag inte är speciellt hemma på Volvo.
Bilen är i alla fall i kraftigt behov av lite kärlek, den har stått still minst 15 år och har ganska kraftiga rostangrepp på ovansidan av framskärmarna.
I alla fall, vad jag undrar är om det för det första finns en 16V B20? Om inte, vad för 16V motor (Volvo) kan man peta ner i P1800:an utan att bygga "helt" ny bil så att säga.

Vidare så har jag en extra motor till bilen, som enligt uppgift ska vara en 2,5l B20, kan detta stämma? Den fick jag ett par uppsättning förgasare med till, antar att orginal sprutsystemet inte går att modifiera för trimmad motor?
Är tacksam för alla ev. svar ni kan ge på mina säkerligen märkliga frågor. Men har i stort sett aldrig rört en Volvo tidigare.
av Ebbe
Hej! Orginal B20 m 16V finns inte, men det har funnits nån som gjutit upp 16V toppar till B20 = mycket dyrt! Finns kanske några kvar i dag. Det finns en B23 (230) som satt i 740 som hade 16V. Borde gå att trycka ner i din P1800 utan altför stora modifieringar.
En B20 som är borrad och strokad kan nog komma upp i 2,5l. Kolla cylinderdiametern och slaglängden!
Orginal mek insprut är inte att relkomendera om du ska vässa. Får du plats med Weber 45(48) så är det det enklaste. Annars ger ett modernt insprut lite mera effekt men till priset av betydligt flera gråa hår än Webrarna. Är din bil i fint skick bör du behålla orginalgrejorna! P1800 börjar bli ordentligt eftertraktade och fina ex kommer upp i nästan 200.000kr
Ebbe
av Jimmie
Har kikat lite mer på grejerna, även om jag inte lyckats avgöra vad det är för förgasare jag fått med. Har 3 par, 2 som ser likadana ut. Tydligen ska orginal sprutet var defekt fick jag reda på, därav förgasarna.
Finns som sagt en del rost på skärmarna, men jag fick med två nya så det är väl mest bara att byta. Sen är det lite på trösklarna också samt ev. lite små fläckar men de är inte många.
Så det bör väl gå att fixa. Kan man få tag på reservdelar till orginal insprutningen, finns den kanske på andra Volvo bilar? Hur är det med delar på skroten, har inbillat mig att det är översvämmat med Volvo delar?
Tanken är att i första omgången få den i orginalskick, och ev. också med orginallack även om tidigare ägaren lackade om den för han tyckte färgen var så bedrövlig, nån stålgrå/blå talade han om. Men det ger sig väl med tiden.
Tackar för svaren!
Användarvisningsbild
av prototypen
Om du går till P1800 klubbens hemsida http://www.volvop1800club.se/ så kan du hitta mycket.
Bl.a. klicka på "teknik" och sedan "dokumentation" så finns de flesta service manualer där att ladda ned.

Hoppas att du får ordning på en del svensk bilhistoria.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Grattis till en ovanlig bil.
Precis som Prototypen skriver så är det en del av svensk bilhistoria och den bilen du har bör bevaras till eftervärden i originalskick, men det är din bil och du avgör..synd vore om du förstörde den genom ombyggnationer så som annan motor.

Försök att inte riva ner den allt för mycket på en gång utan ta ett "hörn" i taget och gör klart, annars är risken stor att man ledsnar när "allt" är nerskruvat och man inte ser något slut på att få det klart.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]