PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av impalaerik
Hej har en b18 i min båt. Vill ha lite mer ork samt öka varvtalet lite.. Funderar på att plana toppen i vinter. Och vad är originalhöjden mellan packningsytorna?
Och hur mycket vågar man fräsa bort för att kunna köra på 95? Ser ut som att den tunnaste topp packningen sitter på nu (0,8)
av Rådlös
Jag har inget direkt svar, men undrar: Är det en marinmotor baserad på en B18, eller en bilmotor B18 som har fått ersätta en uttjänt marinmotor?
Det finns ju vissa delar som är framtagna för just marinmotorn. En marinkam t.ex. P heter den och den ger ett bättre vridmoment över hela registret. Om du skall ha en lite mer högpresterande motor kanske du bör överväga en blyfrikonvertering när du ändå har öppnat motorn. Detta kan ju vara en fördel om du kan/vill utnyttja toppvarv under längre stunder. Speciellt om du vill köra på bf95.
Har du tagit ett kompressionsprov på motorn? Det kanske är läge att göra det innan man börjar bearbeta topplocket. Med t.ex slitna cylindrar, kolvar och ringar hjälper det ju knappast med ett hyvlat topplock.
Användarvisningsbild
av lennarte
impalaerik skrev:Vill ha lite mer ork samt öka varvtalet lite.
Byt propeller.
Det allra enklaste att öka varvet och orken är att byta till en propeller men mindre stigning. Har du Aquamatic drivning finns hur mycket som helst att välja på, både nytt och begagnat. Rak axel är det mindre utbud på.

Mvh
Lennart
av impalaerik
Jo det är en marinmotor från början. Vet ej om det varit en aq95 el 110. Sitter weber 32/36 på nu samt en d kam.
Motorn är borrad för nåt år sen å nya kolvar samt lager. Toppen vet ja inte vad dom rört .
Den går ju rätt hyffsat över hela registret, orkar dock inte varva ut till 5100 varv som dom ska göra original.
Känns som att den har mer att ge när man trycker fullt men nånting hindrar lite.
av impalaerik
Tack så mkt:) då ska ja mäta o se vad jag har nu. Alltså kan ja plana ner till 86,2 och köra med 0,8 packning utan fara då?
Jo jag misstänker att det kan va klent bestyckat också. Ska riva förgasarn när jag tar upp båten och kolla vad som sitter i
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]