PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Pajosv
(Om tråden ligger i fel forumdel så får någon moderator flytta på tråden)

Hej!
Jag har en kollega som arbetade på Volvo Torslanda under året 1975. Han har vid några tillfällen berättat att han monterade skyddsplåt under motorn på en ”sportigare Volvo”. Att han minns detta så väl beror just på att det inte var en vanlig 240 och att han klämde sig på ena fingret så att han fick uppsöka läkare. Han har än idag ett ärr efter skadan. Bilen han byggde skiljde sig mycket från de övriga 240-modellerna som byggdes.

Kollegan, som inte är speciellt bilintresserad, sa att bilen var en sportig variant, lite som den med ”kronan på vinyltaket”, men det var inte en sådan bil. Alltså menade han att det inte var en 262 Coupé. Samtidigt säger han att det var lite ”halvkombi-stuk” på bilen och att det fanns ett baksäte.

Jag försökte lista ut vad det var för bil han menade och tog med mig Volvo-boken ”Personvagnarna - från 20-tal till 80-tal” av Björn-Eric Lindh. Vi hittade inget om den bilen i boken eller något som liknade bilen han byggde.

Nu kom ämnet upp igen och jag googlade efter olika ”sportiga” Volvo och olika prototyper och konceptbilar men har inte hittat något.

Jag visade kollegan de två prototyperna, den gula Volvo 240 och svarta Volvo 260 halvkombi/hatchback, som också finns med i boken. Kollegan säger att dessa bilar påminner en aning om bilen han byggde men att det inte var en sådan.

Jag fortsatte att visa bilder på 262 C, prototypen av denna byggd på 164, olika 340-versioner (men dessa byggdes väl enbart i Holland?), 780, P1800 ES, Bertones Volvo Tundra, men det var ingen av dessa bilar. Dock sa han att Volvo Tundra hade ett liknande ”stuk”.

När han såg Volvo 480 så sa han att den påminner mest om bilen han byggde och han reagerade även på en bild på Volvo Safety Concept Car (C30).

Volvo 262 (utan C) och Volvo 242 GT tror jag knappast det kan ha varit.

Kollegan har även sett denna sportiga Volvo i trafik några gånger vid tiden han byggde den varav en gång i Örgryte vilket han minns med bestämdhet.

Jag har googlat i flera omgångar med en mängd olika sökkriterier i kombination utan att hitta något intressant. Och jag har inte upptäckt någon prototyp som jag inte känt igen sedan tidigare.

Jag har kollat avdelningen för Volvo Concept cars här på forumet utan resultat.

Vad kan det ha varit för sorts bil?

Kan det vara någon okänd prototyp som sedan kördes av någon Volvoanställd? Det har ju förekommit tidigare...

Trovärdigheten hos kollegan är mycket hög, men jag tror snarare att hela beror på hans ointresse när det gäller bilar (han tycker att hans Opel Astra av årets modell är lite lik min Mercedes A180 med AMG-paket (årets modell, W176)) och att det snart gått 40 år sedan han byggde bilen.
av Amarace
Troligen är det nån av dom "kända" ovanliga bilarna, men han minns helt enkelt fel (som du säger på grund av ointresse), hade det varit en okänd prototyp, skulle den inte hamnat i vanlig trafik eftersom det krävdes en typning av bilen för att kunna registreras.
av Rådlös
Det här är inte mitt område, men kan bekräfta att vissa anställda (som hade den ställningen) kunde låna testbilar över en helg eller liknande. Man ville ju ha så många körda mil som möjligt på testbilarna. Men det var alltså inga prototyper för nya eller kommande bilar. Endast vissa detaljer som testades. En bekant hade den ställningen att han kunde kvittera ut en testbil för en helg. Det var sent 70-tal, kanske -77? En 245 som var avsedd för blyfri bensin. I bilen hade han ett antal jeepdunkar blyfri bensin och var noga instruerad att man fick inte tanka något annat i den bilen. Jag har alltså åkt blyfritt långt innan det fanns att köpa i Sverige. Mina barn som var runt 8 - 10 år då har åkt 245 Turbo* på Hälleredsbanan, Volvodagar för anställda och anhöriga, innan Volvos turbobilar fanns att köpa.
En gång kom min bekant med en annan bil och jag frågade vad det var för speciellt med den? "En ny sorts gummilister i bakdörrarana!" Även sådant måste ju testas under en viss tidsrymd och vägsträcka för att kunna utvärderas.

*Jag har något svagt minne av att det hette "Världens snabbaste kombibil" Kan det stämma?
av SEpaket
Det finns, enligt en bekant till mig som jobbar på Volvo PV på en utvecklingsavdelning, en hel del prototyper som aldrig allmänheten fått se, bland annat skall man ha testat att bygga en 850 med glasfiberkaross. I mitten på 70-talet vill jag minnas att man ett tag funderade på en ersättare till den då avsomnade P1800, något som blev verklighet först i mitten av 80-talet när man släppte 480. Kanske var det en sådan prototyp?

Annars gjordes några sportigare prototypvarianter av Volvos 300-serie, om prototyperna byggdes i Holland eller Sverige vet jag inte.
av Pajosv
Amarace skrev:Troligen är det nån av dom "kända" ovanliga bilarna, men han minns helt enkelt fel (som du säger på grund av ointresse), hade det varit en okänd prototyp, skulle den inte hamnat i vanlig trafik eftersom det krävdes en typning av bilen för att kunna registreras.
Vilken bil tror du att det kan vara? Jag själv börjar tro att det kan ha varit en 242 GT, men den kom väl först 1978? Jag minns den själv när jag var barn. Den hade ju stripes, en annan, lite "silvrig" grill med extraljus och såg en aning sportig ut. Eller så var det helt enkelt en tidig 262 C...
av Pajosv
Rådlös skrev:Det här är inte mitt område, men kan bekräfta att vissa anställda (som hade den ställningen) kunde låna testbilar över en helg eller liknande. Man ville ju ha så många körda mil som möjligt på testbilarna. Men det var alltså inga prototyper för nya eller kommande bilar. Endast vissa detaljer som testades. En bekant hade den ställningen att han kunde kvittera ut en testbil för en helg. Det var sent 70-tal, kanske -77? En 245 som var avsedd för blyfri bensin. I bilen hade han ett antal jeepdunkar blyfri bensin och var noga instruerad att man fick inte tanka något annat i den bilen. Jag har alltså åkt blyfritt långt innan det fanns att köpa i Sverige. Mina barn som var runt 8 - 10 år då har åkt 245 Turbo* på Hälleredsbanan, Volvodagar för anställda och anhöriga, innan Volvos turbobilar fanns att köpa.
En gång kom min bekant med en annan bil och jag frågade vad det var för speciellt med den? "En ny sorts gummilister i bakdörrarana!" Även sådant måste ju testas under en viss tidsrymd och vägsträcka för att kunna utvärderas.

*Jag har något svagt minne av att det hette "Världens snabbaste kombibil" Kan det stämma?
Jag hade via arbetet under en period kontakt med en person som under en tid hade arbetat på Volvos testbana i Hällered. Även han fick låna diverse ovanliga Volvo-modeller när han och familjen skulle åka på någon längre resa. Jag hörde dock aldrig talas om någon riktigt udda Volvo-modell, det var mest vanliga Volvos med en ny motor eller något annat mindre uppseendeväckande.
av Pajosv
SEpaket skrev:Det finns, enligt en bekant till mig som jobbar på Volvo PV på en utvecklingsavdelning, en hel del prototyper som aldrig allmänheten fått se, bland annat skall man ha testat att bygga en 850 med glasfiberkaross. I mitten på 70-talet vill jag minnas att man ett tag funderade på en ersättare till den då avsomnade P1800, något som blev verklighet först i mitten av 80-talet när man släppte 480. Kanske var det en sådan prototyp?

Annars gjordes några sportigare prototypvarianter av Volvos 300-serie, om prototyperna byggdes i Holland eller Sverige vet jag inte.
Jag har själv funderat på just en tidig prototyp av 480, men att den sådan skulle ha tillverkats på Torslanda år 1975 låter inte rimligt. På kollegan lät det inte som om det var en prototyp, han jobbade ju på det "löpande bandet"... Prototyper görs väl oftast nästan för hand...

Och en ersättare till P1800 har jag också funderat på, men dessa prototyper gjordes ju tidigare. Sedan gjorde olika italienska formgivare några udda förslag på en ny sportig Volvo, men dessa gjordes väl antagligen i ett enda exemplar i Italien. Volvo P-172, som jag har för mig var en svensk idé, togs väl fram i slutet av 60-talet, så den kan det nog knappast heller vara.

Jag tror nog mer på att det kan ha varit 262 C (eller 262 utan C), 242 GT även om den kom först 1978 (tror jag) eller möjligen Volvos två halvkombi-prototyper baserade på 242 och 264.
av SEpaket
Pajosv skrev:
SEpaket skrev:Det finns, enligt en bekant till mig som jobbar på Volvo PV på en utvecklingsavdelning, en hel del prototyper som aldrig allmänheten fått se, bland annat skall man ha testat att bygga en 850 med glasfiberkaross. I mitten på 70-talet vill jag minnas att man ett tag funderade på en ersättare till den då avsomnade P1800, något som blev verklighet först i mitten av 80-talet när man släppte 480. Kanske var det en sådan prototyp?

En 850 redan i mitten på 70-talet? Det låter tidigt...

Jag har själv funderat på just en tidig prototyp av 480, men att den sådan skulle ha tillverkats på Torslanda år 1975 låter inte rimligt. På kollegan lät det inte som om det var en prototyp, han jobbade ju på det "löpande bandet"... Prototyper görs väl oftast nästan för hand...

Jag tror nog mer på att det kan ha varit 262 C (eller 262 utan C), 242 GT även om den kom först 1978 (tror jag) eller möjligen Volvos två halvkombi baserad på 242 och 264.
Nej, du missförstod, 850-bilen i glasfiber gjordes på 90-talet, det var bara en illustration för att visa hur många bilar Volvo gjort som prototyper som gemene man aldrig hört om. Däremot så började man utveckla 850-konceptet ganska tidigt, men inte så tidigt som 1975.

Jag menade inte en ren 480-prototyp, mer som en prototyp på ersättare till P1800 i allmänhet.

Det kan inte ha varit en specialbeställning? Sultanen av Brunei har ju bland annat en Ferrari herrgårdsvagn. Nu menar jag inte just Sultanen, men någon annan? PG Gyllenhammar hade en helröd specialversion 262C med rött skinn ett tag, men vet inte vilken årsmodell det var på den.
av Pajosv
SEpaket skrev:
Pajosv skrev:

En 850 redan i mitten på 70-talet? Det låter tidigt...

Jag tror nog mer på att det kan ha varit 262 C (eller 262 utan C), 242 GT även om den kom först 1978 (tror jag) eller möjligen Volvos två halvkombi baserad på 242 och 264.
Nej, du missförstod, 850-bilen i glasfiber gjordes på 90-talet, det var bara en illustration för att visa hur många bilar Volvo gjort som prototyper som gemene man aldrig hört om. Däremot så började man utveckla 850-konceptet ganska tidigt, men inte så tidigt som 1975.

Jag menade inte en ren 480-prototyp, mer som en prototyp på ersättare till P1800 i allmänhet.

Det kan inte ha varit en specialbeställning? Sultanen av Brunei har ju bland annat en Ferrari herrgårdsvagn. Nu menar jag inte just Sultanen, men någon annan? PG Gyllenhammar hade en helröd specialversion 262C med rött skinn ett tag, men vet inte vilken årsmodell det var på den.
Jo... Jag såg att jag hade missförstått dig och som du ser ändrade jag mitt inlägg...

Sultanen av Brunei har man ju läst om några gånger... Undrar om han inte har olika Ferrari kombi... Jag såg även på TV för ett antal år sedan att han hade beställt en Bentley kombi. Han behövde en sådan för sina golfbagar...

Och Gyllenhammars speciella 262 C kände jag också till... Hade han inte t.o.m. mer än en 262 C?

Ju mer jag funderar på det här desto mer tror jag inte att det är någon hittills okänd modell. Visserligen slutades P1800 ES att tillverkas 1974 (tror jag), men de prototyper som togs fram som en eventuell ersättare kom ju tidigare. Hade det funnits någon senare prototyp till en P1800 ES-ersättare, eller en riktigt tidig 480-prototyp, så hade man nog känt till detta.

Och min kollega har ju inte sagt ett enda ord om att det var en hemlig modell eller någon prototyp. Han har ju inte velat göra sig märkvärdig över att ha sett okända och hemliga sport-Volvos. Enligt honom (som jag förstått det) så var det en sportigare Volvo som "sattes ihop" på den vanliga "linan". Kollegan var ju nätt och jämt 20 år gammal vid den här tiden och jobbade på "löpande bandet"... Med andra ord... Det måste ju nästan rimligtvis vara en 262 Coupé, trots att han nämnde att den liknade just en 262 C. Kanske var det tidiga versioner av 262:an. Den presenterades först 1977 då Volvo firade 50 år... Eller en tidig 242 GT...

Hade han arbetat på Volvo något år tidigare, eller något år senare, så kunde det ju ha varit någon prototyp till efterträdaren till P1800 ES eller till 262 C, men just 1975 låter som ett "mellanår"...

Ett tag funderade jag på om det kunde vara coupé-modellen av DAF 66. Men Volvo la ju ner coupé-modellen (det finns ju inga DAF 66 Coupé med Volvo-emblem) och dessutom tillverkades dessa i Holland.

Det skulle ha kunna ha varit en 340 med stripes och spoilers, men dessa gjordes ju i Holland. Och 343:an var ju från början framtagen av DAF som en ersättare till 66:an, men sedan kom Volvo och köpte personbilsdivisionen.

Nää... Det borde nästan vara en 262 Coupé... Volvo kanske byggde några förseriebilar redan 1975. Den presenterades ju 1977 och Volvo kanske byggde några tidigare varianter i slutet av 1975. Hade kollegan inte sagt att den påminde om 262:an så hade jag inte varit så konfunderad, men han kände till 262:an och sa att den påminde just om denna modell...

Eller så är det en Volvo 262 GL...

För ett antal år sedan så såg jag en riktigt snygg Volvo parkerad i stan. Jag reagerade på den eftersom den var så snygg och elegant. Den var champagne/sand metallic och hade USA-fronten samt kromade trösklar och var 2-dörrars. Jag tittade bak på modellbeteckningen och såg att det stod endast 262 där bak, ev. även GL. Jag tyckte att det var en snygg och mycket smakfullt "stylad" Volvo 242...

När jag kom hem tittade jag i min Volvo-bok och ser då att det faktiskt tillverkades ett antal Volvo 262, runt 3600 ex. har jag för mig. Alltså en 2-dörrars 264, eller en 264-utrustad 242:a om man så vill.

Kan det ha varit en sådan???

Eller så är det Volvo 243 / 263... Volvos två prototyper på en 3-dörrars halvkombi. Dessa togs fram just 1975 och de finns med i Volvo-boken och de finns på Volvos museum, jag har själv sett dom där...
Användarvisningsbild
av zamme
kan det inte va volvo p-172 ändå? jag hitta en tysk sida o översatte den till;
Mitten av sjuttiotalet var Volvos : s chefsdesigner januari Wilsgaard med en prototyp återigen sin skicklighet: den P172 skulle ha 1800 för att byta ut, baserad på mekaniken i 164 GT skulle vara ett stort kom av det. Wilsgaard skapade en enkel design med en kraftfull, kompakt kropp och filigran design Pininfarina design för Fiat 130 Coupe och Ferrari 400 förväntade 1966 designen var klar. Ett år avled senare av P172, eftersom styrelsen skonade investeringen.

http://www.carsablanca.de/Magazin/perle ... volvo-p172

eller non "Volvo GTZ Zagato" vet inte så mycket om dom
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]