PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Arne
#765185
Tändföljd: 1.3.4.2. Nu vet jag inte vad specialverktyg SVO 2902 är för något, men grundinställer du på 10 grader F.Ö.D. så startar motorn. Tag sen en stroboskåplampa och ställ in tändningen efter graderna på remskivan. Brytarspetsarnas öppningsgap ska vara 0,4 mm.
av Rådlös
#765207
Här hittar du en stroboskoplampa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... pa-151355/
Förtändningen skall också vara 10° vid 700 - 800 varv i minuten, bortkopplad vacuumregulator. Det blir alltså mer exakt med stroboskoplampan. Förinställningen är bara en metod för att kunna starta motorn och dom "handinställda 10° gäller dom flesta motorer av dom flesta fabrikaten. Exakt inställning får du alltså med denna lampan.
Det är en fördel att vara två man när man ställer in. En som håller i lampan och läser av gradtalen och en som vrider fördelaren efter "lamphållarens" instruktioner. Man lossar bara fördelaren så mycket att den med lite tröghet går att vrida och inte halkar ur läge när det stämmer eller när man skall dra åt.

Här syns verktyget: http://volvo1800pictures.com/vm/0/0_htm ... 20B20E.php och det kallas lock. Skall man möjligen sätta det över den öppna fördelaren?
av twincab
#765258
Hej.
SV 2902 ska sättas på insugningsröret där "flex-slangen" från luftfiltret sitter fast!
Med denna justeras tomgången till 7-800 rpm. Det går att ställa tändningen utan denna, se "bara" till att få varvtalet rätt.
Justering av varvtalet ska göras med luftspjällkontakten. På P1800 klubbens hemsida finns manual att tanka hem (insprutningssystem B20E).

//Erik

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.