PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Som titeln säger uppstår ett konstant pysande "hydrauliskt" ljud så fort tryck sätts på bromspedalen. Bromsarna har också tagit sämre efter en genomgående tvättning för en och en halv vecka sedan och vet inte om detta kan ha ett samband? Innan tvättningen var responsen helt perfekt på pedalen men den verkar inte bli bättre trots inbromsningar och allmänt användande. Hjälp någon??
Upptäckte nyss en annan sak nu när jag undersökte bilen och den stod på tomgång- så fort jag trycker ner bromsen så minskar kraften i motorn och den blir väldigt ansträngd. Inte så pass ansträngd att den dör men påväg iallafall, så det är precis som att luftflödet till motorn påverkas. Kan detta hänga ihop med de andra problemen??
av rid54
Hänger absolut ihop. Troligen en läcka internt i bromsservot (dvs någon ventil som påverkas av pedalen eller något membran som gått läck). Prova att koppla ur och plugga vakuumledningen till servot och trycka på bromsen. Ljudet är nog borta då, liksom motorpåverkan.
rid54 skrev:Hänger absolut ihop. Troligen en läcka internt i bromsservot (dvs någon ventil som påverkas av pedalen eller något membran som gått läck). Prova att koppla ur och plugga vakuumledningen till servot och trycka på bromsen. Ljudet är nog borta då, liksom motorpåverkan.
Ja, misstänker att det är något i själva bromsservot som är sönder. Har testat med att spruta startgas längs vakuumslangen med konstans broms vid tomgång men ingen respons där. Däremot när jag sprayade bakom själva servot tyckte jag att motorn gick något bättre och misstänker då att den tar in luft därifrån?
Kan man ta ut och öppna upp servot och se vad som kan vara fel? Ingen bromssvätska som rinner ut vid bortplockandet eller liknande?
142volvo skrev:Ja, misstänker att det är något i själva bromsservot som är sönder. Har testat med att spruta startgas längs vakuumslangen med konstans broms vid tomgång men ingen respons där. Däremot när jag sprayade bakom själva servot tyckte jag att motorn gick något bättre och misstänker då att den tar in luft därifrån?
Kan man ta ut och öppna upp servot och se vad som kan vara fel? Ingen bromssvätska som rinner ut vid bortplockandet eller liknande?

membranet som gått i bromsservon bara byta hela är inget man plockar isär o byter i dessa då dom är fabrikspressade ihop går dessutom inte få tag på lösa membran
Okej, verkar som att det blir att byta servo då då. Har du något tips på var man kan köpa begagnade bromsservon?
Kan man köra bilen fortfarande med defekt servo, bromsarna tar ju fortfarande, mest att det pyser, eller är det något som kan slita på bromssystemet?

Klarar man sig i besiktningen men ett trasigt servo fastän bromsverkan är bra?
Ingenting i bromssystemet tar skada men du kan tappa servoverkan mer eller mindre om felet förvärras och av den anledningen bli inblandad i en olycka. Detta är inget som man kan bortse ifrån när det bevisligen är fel på bromssystemet och du bör därför undvika att köra innan felet är åtgärdat.
Ska nu införskaffa ett bromsservo från skroten som jag tänkt montera. Har förstått att det inte ska vara allt för svårt att göra själv?
Och när servot väl är monterat - behövs bromssystemet luftas eller på annat sätt ses över innan man går ut o kör? (förutom testbromsningar såklart..!) .
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]