PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hallå...
Har precis startat upp min B20 efter byte av sotningssats, vattenpump och tänddelar och han spinner på bättre än nånsin och går som ny :D .

Men... (dränerings?)slangen som går från den vänstra förgasaren pissar ut soppa. Jag vet inte om jag har glömt var den ska sitta eller om det bara är dränering, och i så fall, vad är fel?
Det flödade inte över eller läckte någonstans när jag ställde av bilen för 2 månader sedan, och jag har inte öppnat förgasarna utan bara lyft av grenrör/insug med gasarna på.

Tacksam för ideer eller kunskap.
Mvh
av rid54
Dräneringsslang låter inte som något som ska sitta på en förgasare av den typen. Kolla om den ska sitta någonstans (jämför med den andra...) alternativt täpp igen den.
/RID
Användarvisningsbild
av Hasse63
Japp. normalt så ska det på sin höjd komma lite bensinånga, ska finnas en på varje förgasare och de är från fabrik kopplade till en kolkanister.
då du åtgärdat felet så ska de inte kopplas samman.

Kolla i verkstagshandboken nedan...klicka på dokument/ Handböcker och Avdelning 2 (23) Motor Bränslesystem, förgasarmotorer...
Användarvisningsbild
av Vix
Tack för svar.
Var och startade den idag igen, startade direkt utan choke eller gas.
Det drippade lite bensin i början men det avtog efter cirka 10 sekunder för att sedan sluta.
Har slangar på båda.
Om jag skulle plugga den, skulle inte bensinen rimligen rinna ut någon annanstans då? Alt. att det går åt en herrans massa soppa...
Främre slangen hänger ut i det fria, det minns jag.
Men det verkar ju ha släppt för stunden. Får hålla ett getöga på det emellanåt.
av rid54
Jag kan inte minnas dräneringsslangar från SU-förgasare, men det är ju ingen garanti för något; jag har inte sett dem alla. Inte heller kolkanistrar på bilar med dubbla SU, men samma sak gäller ju där. En ritning över förgasaren bör ge klarhet om vart slangarna ska gå. Att täppa igen slangen är inte en direkt lösning, men det minskar ju risken för brand... även soppa som rinner ut bidrar ju till förbrukningen, så det blir väl ingen skillnad där.
/RID
Användarvisningsbild
av Vix
rid54 skrev:Jag kan inte minnas dräneringsslangar från SU-förgasare, men det är ju ingen garanti för något; jag har inte sett dem alla. Inte heller kolkanistrar på bilar med dubbla SU, men samma sak gäller ju där. En ritning över förgasaren bör ge klarhet om vart slangarna ska gå. Att täppa igen slangen är inte en direkt lösning, men det minskar ju risken för brand... även soppa som rinner ut bidrar ju till förbrukningen, så det blir väl ingen skillnad där.
/RID
Det verkar ju ha funnits på dessa enligt de andra iaf. Har heller aldrig sett dessa kolkanistrar till b18-b20. Denna bil är även långt ifrån original och gissar att det suttit ett antal olika motorer och förgasaruppsättningar i den. Bara ägaren före mig avverkade 2 på 1 månad.
Jo jag är med på det ang. brandrisk, men då bilen för tillfället går under kategorin "pallbocksräcer" så tänkte jag försöka få det rätt innan han står färdig för vårvägarna :) .

mvh
av rid54
Hm. Vad är det för bil/årsmodell från början? Det är ju veteranavdelningen här och "kolkanistrar" låter inte veteran ännu för mig. Det jag tänkte ang SU och slangar är ju ledningen till munstycket som väl på vissa modeller var en sorts "slang" från flottörhuset (för att medge att munstyckets säte kunde justeras i samband med choke). Som sagt... en ritning eller liknande för förgasaren är nog inte fel i detta läge....
/RID
av Arne
På bandvagnarna som hade B18 motor satt det dubbla SU. Dessa förgasare hade slangar från flottörhusen så om de skulle flöda över skulle det rinna ut bränsle unde bandvagnen så inte bensinångor skulle stanna kvar i motorutrymment.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]