PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Har en strömbrytare som jag inte riktigt vet hur jag ska koppla sladdarna till för att den ska funka och bryta strömmen på rätt sätt. har ett stift märkt med ett plus tecken alltså ingående ström där? sen har jag ett stift under den som är märkt med ett s vad f*n betyder det? :o är ingen elektriker men har ju vart med och försökt lärt mig det där med symboler och vad det är för kabel beroende på kablens färg men vet inte vad s betyder. sen har jag två stift under dom som jag antar är ström ut?
av Amarace
+ Är spänning in, S är till förbrukaren.

Stiften under vet jag inte, är det inte till en indikationslampa? Isåfall är det från S till ena stiftet, och andra stiftet ska gå till jord.

Låter som en Volvoströmbrytare till 240 (140 73-74).

Ett tips allmänt, kablars färg säger inte så mycket, är olika beroende på märke o.s.v. :)
Sen en multimeter är nåt man måste ha, då kan du mäta dig fram til en strömbrytares funktion, t.ex denna så sätter du multimetern på Summer (diodmätning kan det stå) eller Ohm, sätter pinnarna på dom två stiften och trycker på knappen.
okej och med förbrukaren menar du den sak som ska brytas t.e.x spänningen till en lampa?

det kan nog mycket väl stämma. hitta bara den här strömbrytaren och tänkte att den kanske funkade som strömbytare till en sak jag håller på att koppla om. :) alltså vet jag inte ens om det är en strömbrytare som funkar till det här, men nu kan jag i alla fall testa koppla så som du sa och sen kolla med multimetern om jag får någon spänning på dom undre stiften. :)

har ingen aning vad det är för brytare den är lila och omärkt så tror att det enbart är en "utfyllnadsknapp dom köpt nånstans och satt dit den har aldrig vart inkopplad. inte så förvånande dock eftersom jag har två "rear demist" knappar på panelen också så det är nog bara för att täcka hålen. :wink:

ja den är ett måste, speciellt på gamla traktorer med feldragen el överallt. okej ska prova att ge den lite spänning och provmäta imorgon eller nått tack för snabbt svar! :D
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]