PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Undrar lite över korrekt lufttryck i en PV 544 med radialdäck. I instruktionsboken står 1,4 Kg fram och 1,6 bak, men det gäller för diagonaldäck. Bör man ha samma eller högre tryck med radial? Tycker att däcken ser väl "platta" ut med 1,4 kg
Användarvisningsbild
av lennarte
Arne skrev:Sätt dit 2,2 - 2,4 bar, minst. (185-65x15)
Låter lite mycket, tycker jag. Det är vad jag har i min 745-a som är lastad mest hela tiden. När jag körde PV (hade också 185/65-15 däck) hade jag bara 1.8 fram 0ch 2,0 bak. Det "hänger" ju lite på komfort/livslängd/bränsle ekonomi också. Jag hade 5,5" alu.fälgar också, det gör också lite på trycket, kanske.

Mvh
Lennart
av kilowatt
Jag tycker det låter lite, själv har jag minst 2,7 kg (30 PSI) ofta mera. Dagens moderna däck är konstruerade för dessa höga tryck. Läs på däcksidan får du se.
av AmazonSleper
Men de som står på däcksidan är ju inte de som ska vara de är ju Max du får ha i. På så smala däck skulle jag säga ca 2 bar.
av rid54
Rent generellt kan man ju inte tanka i maxtrycket i ett kallt däck eftersom det då riskerar att bli lite onödigt högt när man sedan kör och värmer upp däcket (eller det står i solsken, vilket vi ju har någon dag per år här). Radialdäcken skiljer sig från diagonaldäcken genom att däcksidan är mjukare och för ett visst tryck ser radialerna "plattare" ut eftersom däcket självt inte hjälper till med någon styrka. Å andra sidan är slitbanan bättre understödd i radialdäck och deformeras inte så mycket pga för lågt eller för högt tryck, som de gör på diagonaldäck. Om man jämför PV med Amazon (som jag har mest erfarenhet av) så känns det som de borde ha ungefär likartad axelbelastning och då är det -som nämnts ovan- runt 2 bar som passar bra. Gå lite högre (2,2) för bättre bränsleekonomi, men inte för högt eftersom det då riskerar att bli mer vägljud och att ojämnheter känns mer i dessa bilar med rätt enkel hjulupphängning. Det är även viktigt att styrningen känns bra och den påverkas mycket av däcktrycket.
Mvh
/RID
av hanjan
OK, jag kör nu med 1,8 runt om, både känns och ser bra ut. Lite "hoppig" på dåliga vägar, vilket tyvärr innefattar dom flest mindre vägar som annars är roliga att köra på. Tänkte också på att stötdämparna kanske inte är helt ok. Lossade en av de bakre, känns ok, inte som en "cykelpump", men det kanske är svårt att avgöra.
av umekille
3kg då rullar bilen lätt men
blir då stötigare så börja på
3kg och prova dej neråt.
av hanjan
På min V70, som har en tj-vikt på 1740 kg, så rekommenderas enligt instruktionsboken 2,5. Att PV,n som väger 1040 kg skulle ha högre eller lika mycket verkar väl lite underligt? Fortsätter nog att köra med 1,8. Mina funderingar från början var väl närmast att komma fram till skillnaden mellan diagonal- och radialdäck.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]