- fre 21 dec 2012, 18:08
#710363
Har en trimmad B20 i min volvo 142a nu, Den setupen ser ut så här:
Original B20 block
elektrisk bränslepump med BTR 0,2bar (om jag inte minns fel)
Weber 45or med korta trattar
steg 3 topp 46/38 ventiler med dubbla fjädrar, fruktansvärt planad
kg17kam
stumsvetsade vikter i fördelaren
extraktorrör 4-1 2,5" hela vägen bak med två dämpare
Denna setup har i princip aldrig funkat någe vidare, kanske är det handhavandefel, men i vilket fall har den alltid strulat. Har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på att försöka lyckas men det är svårt. Den är också mer eller mindre omöjlig att köra med i stadstrafik vilket gör de svårt på träffar tex.. Har nu fått för mig att jag istället ska göra mig av med webrarna och toppen och lite annat och istället köra på en annan setup:
original block
Weber 36/36DCD
topp 44/37 (alternativt lika topp som innan men mindre planad)
kg17kam
annan fördelare (förslag?)
Extraktor 4-1 2"
lättat svänghjul
Är denna setup enklare att lyckats med? Är en weber 36/36 tex enklare att handskas med och billigare i drift än två 45or? Kan jag ha kvar kg17kammen med tvåports enkelförgasare eller kommer den bli som att springa ett maraton och andas genom ett sugrör?
Kan jag ha samma bränslesystem till 36/36 som till 45orna? Påverkar de prestandan märkvärdigt om man byter ner sig till 2" avgassystem? Hade hoppats att få ur den runt 150hk, låter de rimligt?
som ni ser, många frågor! Men vill verkligen lyckas att få till en bra motor som är mänsklig att köra på väg och leka med lite.
Original B20 block
elektrisk bränslepump med BTR 0,2bar (om jag inte minns fel)
Weber 45or med korta trattar
steg 3 topp 46/38 ventiler med dubbla fjädrar, fruktansvärt planad
kg17kam
stumsvetsade vikter i fördelaren
extraktorrör 4-1 2,5" hela vägen bak med två dämpare
Denna setup har i princip aldrig funkat någe vidare, kanske är det handhavandefel, men i vilket fall har den alltid strulat. Har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på att försöka lyckas men det är svårt. Den är också mer eller mindre omöjlig att köra med i stadstrafik vilket gör de svårt på träffar tex.. Har nu fått för mig att jag istället ska göra mig av med webrarna och toppen och lite annat och istället köra på en annan setup:
original block
Weber 36/36DCD
topp 44/37 (alternativt lika topp som innan men mindre planad)
kg17kam
annan fördelare (förslag?)
Extraktor 4-1 2"
lättat svänghjul
Är denna setup enklare att lyckats med? Är en weber 36/36 tex enklare att handskas med och billigare i drift än två 45or? Kan jag ha kvar kg17kammen med tvåports enkelförgasare eller kommer den bli som att springa ett maraton och andas genom ett sugrör?
Kan jag ha samma bränslesystem till 36/36 som till 45orna? Påverkar de prestandan märkvärdigt om man byter ner sig till 2" avgassystem? Hade hoppats att få ur den runt 150hk, låter de rimligt?
som ni ser, många frågor! Men vill verkligen lyckas att få till en bra motor som är mänsklig att köra på väg och leka med lite.