PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
#710363
Har en trimmad B20 i min volvo 142a nu, Den setupen ser ut så här:

Original B20 block
elektrisk bränslepump med BTR 0,2bar (om jag inte minns fel)
Weber 45or med korta trattar
steg 3 topp 46/38 ventiler med dubbla fjädrar, fruktansvärt planad
kg17kam
stumsvetsade vikter i fördelaren
extraktorrör 4-1 2,5" hela vägen bak med två dämpare

Denna setup har i princip aldrig funkat någe vidare, kanske är det handhavandefel, men i vilket fall har den alltid strulat. Har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på att försöka lyckas men det är svårt. Den är också mer eller mindre omöjlig att köra med i stadstrafik vilket gör de svårt på träffar tex.. Har nu fått för mig att jag istället ska göra mig av med webrarna och toppen och lite annat och istället köra på en annan setup:

original block
Weber 36/36DCD
topp 44/37 (alternativt lika topp som innan men mindre planad)
kg17kam
annan fördelare (förslag?)
Extraktor 4-1 2"
lättat svänghjul

Är denna setup enklare att lyckats med? Är en weber 36/36 tex enklare att handskas med och billigare i drift än två 45or? Kan jag ha kvar kg17kammen med tvåports enkelförgasare eller kommer den bli som att springa ett maraton och andas genom ett sugrör?
Kan jag ha samma bränslesystem till 36/36 som till 45orna? Påverkar de prestandan märkvärdigt om man byter ner sig till 2" avgassystem? Hade hoppats att få ur den runt 150hk, låter de rimligt?

som ni ser, många frågor! Men vill verkligen lyckas att få till en bra motor som är mänsklig att köra på väg och leka med lite.
av rd350
#710504
Har själv kört med 36/36, lätt planad topp och k.kam funkade aldeles utmärkt! Använde standard fördelare. Detta var i min krafts dagar (18+) så Amazonen jag hade toppade mätaren ut sen verkade det som originalpumpen inte orkade med för man fick släppa gasen ett par sekunder för att sedan ge den igen! Minns ingen exakt förbrukning men den gick billigare än original. Nuvarande sambons bil har liknande b20 i sin Amazon men utan webern och det är inte alls samma klang i den så hon får väl ha min gammla förgasare som finns kvar..... På denna bil har vi aluminiumfördelare som ska vara så bra, märker dock ingen skillnad på det.
Användarvisningsbild
av SnickarD
#710532
Hasse63 skrev:Vad mer exakt har du gjort för att få till motorn :roll:

Inte gjort så mycket faktiskt.. utöver de jag skrev så har jag väl en förstärkt topppackning då originalpackningarna gick hela tiden.
Jag har INTE renoverat cylindrarna och kolvar så de är ju original...

Har provat att bestycka förgasarna och synka dom ordentligt men det är svårt utan någon vidare kunskap och så har jag ställt tändningen på känn då den aldrig blir bra. Får inget vakuum till klockan på fördelaren heller och har därför svetsat centrifugalen då det -enligt flera rutinerade gubbar- skulle hjälpa för den gick riktigt dåligt på tomgång. Ventilspelet har jag också provat att ställa på allt mellan 0,35 och 0,5. Minns inte vad den står på just nu..

kan ju tillägga att även den förstärkta toppackningen jag köpt på KG trimning har gått nu eller om toppen blivit vriden för den läcker ordentligt med kylarvatten och avgaser.. Är väl lite därför jag gett upp den här toktrimningen och tänker trappa ner lite..

jag hoppas du fick någon bättre bild på hur jag gjort! :)
av rid54
#710574
Hej.

En fördelare som inte har varken centrifugal- eller vacuumreglering kan inte bli bra. Tanken är ju att reglera för varvtalet (centrifugalreglering) och dessutom för belastning (vacuum); grundidén är att få så tidig tändning som möjligt utan att orsaka spikningar eller detonation (knackningar). En fördelare som är helt "fast" blir ju bra bara på ett varvtal och en viss belastning. En fungerande original är nog svårslagen... med rätt fjädrar i god kondition och med vacuumet inkopplat.

Mvh
/RID
av Andis
#710659
Fördelare med stum kurva. Låter inge bra alls för körbarhet.

Sätt dit en fräsch fördelare där kurvan inte hoppar fram och tllbaka utan går mjukt upp och ner. Gärna brytarlös för enklare sjustering.
Vacummet har man för bättre bränsleekonomi vid jämn körning samt bättre gång. Men på båtar brukar man inte ha vacuum förstälning av kurvan så den skulle du kunna klara dig utan även om jag rekomenderar med vacuum.

Är du helt säker på att du kopplat vacuum slangen på rätt ställe på förgasarna/insuget?

Har du komlat med vacuum mättare att du inte har vacuum eller vad för vacuum du har?

Topp packning som är sönder måste givetviss repareras innan instälning av motorn är möjlig. Även täthet på ventilerna bör kontrolleras.

Högt komp är inga problem så länge ventilerna inte tar i kolvarna eller den spikar. Krävs även högt komp på en vass kant som blöder mycket eller som man också kallar det med mycket överlapp. (båda ventilerna in och ut är öppna samtidigt) har du lågt komp med vass kam blir det ingen rolig bil att köra. Då är det bättre med en mildare kam.

Vad vissar en komp mättare när du komp testar den?
Mycket planat kan ju vara av stort intresse om du vill ha mycket effekt ur den.

Förgasaren vet inte riktigt hur mycket en Weber 45 flödar. Men prova gärna en mindre när du fått ordning på ovan nämnda saker. För stor förgasare ger bara dålig körbarhet på alla varv utom topp varv. Där man kanske kan mättra fram några extra hästar. Men snitt efekten över ett större varvtals område bedömer jag som mer intressant. Då man oftast inte bara kör på max varv utan vill att motorn ska gå bra även på vägen upp i registret.

Finns mycket mer att gå in på här men en liten guide i ämnet.

En sista sak högre tänd kurva ger högre vacumm vid varvtal utan belastning. Brukar finnas graderingar på vacuum mätarna då du kan se lite om du börjar närma dig rätt instälning.

Men att sjustera förgasare är kneppigt i text form att beskriva.

Lycka till skriv hur det går.
Kul mekande du har alltid kul att se hur bra man kan få det att gå, på en förgasarmotor :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Hasse63
#710700
Ingen större mening att köra med "tokplanat" då vi har det bränsle vi har fast det beror också på hur mycket bearbetade dina förbränningsrum är (låter som motorn inte spikar) dina ventiler passar bättre i en borrad motor om man ska tro de senaste rönen och det gör jag.

Att synkronisera riktigt med avsedda verktyg är ett "måste" sen fördelaren... den bör du se över,,, se till att den inte är glapp radiellt.

Prova att byta topp till en med mindre ventiler 44/37 räcker långt och ha kvar resten, leta efter en topp som någon känd portare har arbetat med... Erland Cox är en Lindqvist Racing en annan. Googla på namnen så hittar du dom klicka på bilder så kan du se toppar :wink:
Användarvisningsbild
av SnickarD
#710713
Det intressanta med fördelaren är att den gick lite bättre på låga varv faktiskt.. Tål ju att tillägga att tomgången ligger på 1500rpm som jag har de inställt nu för att den inte ska dö.. Så hade jag även innan jag svetsa fördelaren.. Men jag har väl tänkt sätta dit en som är renoverad och iordning. Vilken fördelare rekommenderar ni? Verkar ju finnas en hel uppsjö med olika! :???:

Vakuumslangen sitter väl på insuget original om jag inte minns fel och på insugen jag har till webrarna får jag inte ur något märkbart vakuum. Finns inga uttag för vakuum på förgasarna heller vad jag kan minnas.
Tyvärr har jag inte mätt komp än då jag inte fått tag i grejer till de.. Men komp är de nog så de räcker skulle jag tro..

Motorn spikar ingenting efter jag ställt tändning och ventilspel antal gånger. största felet kan faktiskt vara förgasarna som är dåligt bestyckade och toppackningen som alltid börjar läcka.. Jag hoppas bara packningen gått så inte nånting mer gått åt he***te...

Är inne på att byta åtminstone förgasare.. visst är det skoj med weber 45or, men att byta alla jäkla munstycken och prylar i dom för å få den att gå bra kostar ju stjortan! Så drar dom brutalt med bränsle och är väl svåra att köra fint med. Tänkte de kanske underlättar om man har en weber 36/36 som är en enkel fallförgasare. Fortfarande munstycken som ska bestyckas rätt, men iaf bara hälften så många :wink: Och så slipper man synka och ha sig.
Sen funderar jag även på en annan topp, men om den jag har är tät och iordning så kanske jag ska fortsätta köra med den och hellre borra upp blocket?
Men hur funkar de egentligen med en enkel weber 36/36 tillsammans med så kraftig topp och kam (kg17)??
Håller med om att de är roligare att ha en bil som är jämn och stark genom hela registret än en som går oroligt på låga varv och vrålar först vid höga varv..

Tyvärr har jag inte bilen i närheten just nu då jag precis flyttat ca 30 mil och inte fick med bilen! :cry:
Användarvisningsbild
av Hasse63
#710815
KG17 är ingen värstingkam och går bra med dubbla SU så en dcd36/36 funkar säker det med om toppen är hel.

Har du gått efter bestyckningslistor eller pratat med tex. KG-trimmning om hur du kan bestycka dina weberar för det låter som det är helt fel och att du inte riktigt vet vad du gör.
Användarvisningsbild
av SnickarD
#710828
jag kollade på kgs kammar igen och såg nu att kg17 är ju en av de snällare kammarna hehe hade jag glömt :roll: jag funderar på om jag ska skruva av toppen och skicka iväg den till nån som kan kolla den så den e tät och iordning. kanske flödesmäta den med, så man får se hur häftig den egentligen är...

Jag har utgått från Misabs bestyckningstabell för B20 med R-kam, men eftersom det är väldigt grovt räknat så har jag också lånat lite munstycken av en kompis och provat.. men det är ju den begränsade tillgången till munstycken och ordentliga verktyg som ställer till det!
Och nej, jag har ingen vidare koll på vad jag gör :wink: Men man lär sig av sina misstag och jag vill helst göra mycket själv så man lär sig! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]