PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
Har en 142 från -70 som blinkersen inte funkar på, blinkreläet sitter direkt på brytaren för varningsblinkers,
varningsblinkersen fungerar utan problem, Har tagit lös körvisaren är den men spaken som en pinne, sitter 3 blåkablar 3 grön kablar 1 gul, 1 vit för växling mellan hel halvljus,

har provat att lägga på den gula direkt på blåa kablarna men blinkar ej. även grönna + gul inge liv

Någon som har några råd? hur mäta vart felet är??

är relääet riktig eftersom varningsblinkers funkar??

sista utväg hur koppla förbi varningsblinkers och sätta bara ett vanligt blinkrelä??

tacksamm för hjälp snabbt.
av rid54
Hej.

Kan inte påstå att jag "kan" 140-elsystemet, men jag undrar om det är samma relä för varningsblink och "vanlig" blink? Har du nå't schema kunde det ju vara värt att kolla just den saken.

Mvh
/RID
av rid54
Hej.

Jag såg din kommentar som "personligt meddelande"; det är kanske inte riktigt meningen? Då blir det svårt att förstå tråden...

Det ser ut, på ett schema för tidiga 240, som om strömställaren för varningsblinkers ska leda ström till blinkersomkopplaren (spaken) i "avstängt" läge, dvs att det funkar med varningsblinkers "på" säger inget om att det ska funka med vanlig blinkers. Reläet är nog OK, men matningen från varningsblinkersomkopplaren kanske inte funkar (lossnad kontakt eller nåt). På 240 är det dessutom olika säkringar för varnings- och vanlig blinker, kanske värt att kolla även på en 140....
Mvh
/RID
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]