PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hejan blev "nyligen" med ammazon och jag upptäckte att det läckte (pissa) bränslen från flotörhuset. trodde först att det va packningen eller (flotör kuddarna?) men insåg efter uterslutningsmitoden att det endast var o-ringarna till stälskruven som va i uselt skick. och nu till själva problemet motorn får nu inget bränsle och jag förstår att det troligtvis är något mycket simpelt, jag har ställt in sällskruven efter instruktionsboken och ställt tbx flotör kuddarna. Men motorn får ändå inge bräsle kommer heller inte framm något ur bränslepumpen. Motornstartade perfekt innan jag började att pilla med den så att bräslepumpen skulle börja sträjka just nu anser jag vara oerhört osanolikt. Förgasaren är av typen z-s 175 cd-2s och sitter i en B18 bilen är av årsmodell 1967. Så gott folk vad har jag missat? och tack på förand alla volvo ägare. :)
Hej.

Om det är så, att det inte kommer bränsle från bränslepumpen är det endera fel på pumpen, eller så suger den luft. Det är inte helt okänt, att det kan bli så att en spricka i slang eller rör på "sugsidan" gör att pumpen inte orkar dra fram bensinen från tanken. Ibland beror det på hur mycket soppa som finns i tanken också, samt om bilen lutar framåt/bakåt. En sak att kolla, alltså.

Hälsningar
/RID
Misstror inte ditt felsökande, men läckor av det här slaget kan vara svåra att upptäcka.
Den bästa indikatorn på sådana här luft/bränsleläckor är ett litet bränslefilter. Den genomskinliga engångsmodellen som man sätter direkt på slangen. Det sätter man efter bränslepumpen på väg upp mot förgasaren. Det får inte komma några luftbubblor där och filtret skall alltid vara fyllt med mer än 3/4 bränsle. Ett filter kostar under 50 kr och finns på välsorterade bensinstationer.
Har inte dessa motorer en glaskupa under bensinpumpen? I så fall kan man ju se om den är full med vätska (ska vara!). Man kan ta loss den kupan och däri finns någon sorts filter, som kanske är igensatt. Senare modeller har en liknande konstruktion, fast "kupan" är av plåt, så man ser inget fast principen är samma. Packningen mellan kupan och pumpens "kropp" kan vara dålig och då suger pumpen luft. Kan räcka med att dra åt fastsättningen. Du säger att pumpen "går som den ska", hur provar du det? Är bilen modifierad och har en elektrisk bränslepump? Annars är det ju en med hävarm till kamaxeln, svårt att se om den går, annat än om den faktiskt pumpar bränsle... :)
Eftersom motorn inte startar så får den inget bränsle eller är utan gnista. Tag en slang och sätt den på förgasarens bränslerör och blås, Jag gissar att du satt något fel så flotörventilen är i stängt läge vilken gör att du inte kan blåsa in i förgasaren (förutsätter att förgasaren är tom)

Gör om gör rätt. :wink:
Prova att ta av slangen in till pumpen och blås i den funkar iblan att blåsa med munnen men har du tryckluft är det lättareha en kompis som lyssnar i tankpåfyllnimgen efter bubbel. Hade en 245 med b20 som hade skit i tanken som satte sig i tilloppet och där blåste vi med munnen sen gick bilen som den skulle igen tills tanken kunde plockas ner och tömmas på skit
Hasse63 skrev:Eftersom motorn inte startar så får den inget bränsle eller är utan gnista. Tag en slang och sätt den på förgasarens bränslerör och blås, Jag gissar att du satt något fel så flotörventilen är i stängt läge vilken gör att du inte kan blåsa in i förgasaren (förutsätter att förgasaren är tom)

Gör om gör rätt. :wink:

Där tror jag vi har det men hur får jag flotören i rätt läge? Prova sej fram eller vad?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]