PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av hanjan
Har en PV med B16 A motor. Bilen går bra, startar lätt men drar ganska mycket olja. Blårök tyder på att oljan kommer in i förbränningsrummet. Vad är troligast, slitna ventilstyrningar, dåliga kannringar? Har kollat komressionen som är ganska jämn, men kanske lite låg, ca 8 kg. provade med att hälla lite olja genom tändstiftshålen och fick ganska mycket bättre komp, ca 10,5 kg. Byta ringar har jag gjort förr, lite skruvande men inte så svårt. Ventilstyrningar däremot har jag inte gjort, krävs en del specielverktyg, enligt verkstadshandboken. Någon som vet?
av LarsBd
Nu är jag inte säker på hur det ser ut på B16 men börja med att byta ventilspindeltätningar. På B18 är det en gummibricka uppe på ventilfjäderbrickan, tar en kvart att byta + tid för ventiljustering samt kostar 100-200kr i delar.
Värt att prova innan man river hela motorn om den för övrigt går bra.
av osla
om kompet stiger när man slår i olja så betyder det att det är slitna ringar, mest troligt. loppen kan ju också vara dåliga men det tror jag inte
av hanjan
Såg att det finns ventiltätningar att köpa, men det står inget om dessa i verkstadshandboken, där nämns endast ringarna eller styrningarna, förutom läckage, om motorn drar olja.
av LarsBd
Om tätningarna fungerar blir läckaget i slitna styrningar mindre än om tätningar saknas.
av hanjan
Tätningarna, är det dom hårda ringarna som sitter överst på ventilfjädrarna, ovanför knastren?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
osla skrev:om kompet stiger när man slår i olja så betyder det att det är slitna ringar, mest troligt. loppen kan ju också vara dåliga men det tror jag inte
Jag håller med "osla", det troligaste är att ringarna är dåliga.

Mvh GK
av volvo61
kolla om det droppar ut olja vid röret till vevhusventilationen, är ganska vanligt på just B-16 motorer. Om det kommer olja eller att det ryker så är det oftast trasiga kolvringar.
Komihåg att Volvo B4 samt B16 motorer inte tycker om höga varvtal pga dålig lagring av vevaxeln.
Jag har själv råkat ut för detta på två olika B16 motorer.
av LarsBd
hanjan skrev:Tätningarna, är det dom hårda ringarna som sitter överst på ventilfjädrarna, ovanför knastren?
Ja om det finns några kvar, de ska vara mjuka men blir hårda som bakelit spricker och ramlar bort. Tätningarna behöver inte vara mjuka då de endast ska fungera som papaply.
av hanjan
OK, tack för alla synpunkter. Har haft tur och lyckats hitta en hel och fin topp. Den gamla hade väldigt mycket glapp i ventilstyrningarna. Borde kanske byta ringar också, men det får vänta.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]