PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jensholmqvist
Hej!
Jag har en 142-72 där mekanismmen som trycker på bensinpumpen verkar vara kaputt.
Är det någon som haft samma fel och har en lösning på problemet? Någon som bytt/lagat den mekanismen och kan beskriva hur man gör?

Visst sitter den där mekanisemen på kamaxeln och ser ut som någon typ av kugghjul?

Om man nu skulle vilja montera en elektrisk bensinpump, var kopplar man in den då? Kopplar man på batteriet så kommer den ju pumpa hela tiden? Kopplar man på startmotorn? Eller generatorn kanske?

Tacksam för svar!
av Rådlös
Inte kugghjul, utan en kam som kammarna till stötstängerna och ventilerna. Pumpen jobbar med en pulserade tryckrörelse, upp och ner, upp och ner, upp och ner. Bränslepumpen är en membranpump.
Jag har inte kopplat in en elektrisk pump, men den måste ju kopplas in på det stället på slangen, där den gamla pumpen satt. Helt säkert är att den bara kan gå när tändningen är TILL. Det skulle möjligen gå att styra ännu mera så den bara går när motorn snurrar. T.ex signal från generatorn. När den laddar tillåts pumpen att snurra. Det där har nog pumpleverantören anvisningar om? Trycket i en elpump och naturligtvis även i membranpumpen är tämligen måttligt, ca 0,25 bar. Jämför med en pump för en insprutningsmotor, ca 4 bar. Så när flottörventilen stänger i förgasaren måste pumpen ha någon sorts bypassventil. Det är alltså helt olika elektriska pumpar i förgasarmotorer och insprutningsmotorer.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av LarsBd
Mekanismen är bara en exenter på kamaxeln och en hävarm på bränslepumpen.
En elektrisk bränslepump bör kopplas så att den stannar vid motorstopp, vid en krock eller liknande vill man inte att bränslepumpen ska pumpa ur hela bensintanken på heta grenrör och liknande.
av jensholmqvist
Rådlös skrev:Inte kugghjul, utan en kam som kammarna till stötstängerna och ventilerna. Pumpen jobbar med en pulserade tryckrörelse, upp och ner, upp och ner, upp och ner. Bränslepumpen är en membranpump.
Jag har inte kopplat in en elektrisk pump, men den måste ju kopplas in på det stället på slangen, där den gamla pumpen satt. Helt säkert är att den bara kan gå när tändningen är TILL. Det skulle möjligen gå att styra ännu mera så den bara går när motorn snurrar. T.ex signal från generatorn. När den laddar tillåts pumpen att snurra. Det där har nog pumpleverantören anvisningar om? Trycket i en elpump och naturligtvis även i membranpumpen är tämligen måttligt, ca 0,25 bar. Jämför med en pump för en insprutningsmotor, ca 4 bar. Så när flottörventilen stänger i förgasaren måste pumpen ha någon sorts bypassventil. Det är alltså helt olika elektriska pumpar i förgasarmotorer och insprutningsmotorer.
Tack för infon!
Jag vet hur principen med bränslepumpen fungerar, kamaxeln snurrar och trycker på hävarmen. Men skulle vilja ha en beskrivning på hur själva kammen ser ut och hur den sitter. Om man tänker sig att kammen är utnött, skulle man kunna plocka bort kamaxeln och sedan lägga på lite svets och bygga på kammen som trycker på hävarmen? Eller hur ser det ut egentligen?
av jensholmqvist
Hasse63 skrev:Är du helt säker på att kammen nock är nednött?
Svetsa i en kamaxel... Ne blir till att köpa en ny och nya lyftare:
I länken nedan finns bilder och fakta på hur...
Nej, då jag inte rivit motorn så kan jag ju inte veta helt säkert.
Men vad skulle det annars kunna vara? Alla delar fungerar tills vi kommer till själva bensinpumpsmekanismen.
Det mest logiska är att kamnocken är sliten eller har havererat på något annat vis.

Några tankar?
av Rådlös
Om du lossar pumpen, men inte bränsleslangarna, och trycker upp och ner på armen som normalt ligger emot kamaxeln, fungerar pumpen då? Du kan ju lossa slangen uppe vid förgasaren och stoppa slangändan i en rengjord PET-flaska. Då ser du om det kommer bränsle.
Du vet väl att ett sådant billigt genomskinligt engångsbränslefilter är en bra indikator på bränslesystemet? Ett filter i ett fungerande system skall alltid vara fyllt med 3/4 bränsle. Det får inte komma några luftbubblor i filtret. Då har man ett läckage på bränsleledningen någonstans. Och skräp i filtret tyder t.ex på rost eller annat skräp i tanken. Om allt fungerar med pumpen och filtret är fyllt hela tiden men inte förgasarens flottörhus, så skall man göra rent förgasaren. Ofta finns det ett litet filternät före flottörventilen. En genväg för att kolla detta är att starta på stargas. Startar motorn då så har man en störning någonstans i bränslesidan från tanken och framåt.
av jensholmqvist
Rådlös skrev:Om du lossar pumpen, men inte bränsleslangarna, och trycker upp och ner på armen som normalt ligger emot kamaxeln, fungerar pumpen då? Du kan ju lossa slangen uppe vid förgasaren och stoppa slangändan i en rengjord PET-flaska. Då ser du om det kommer bränsle.
Du vet väl att ett sådant billigt genomskinligt engångsbränslefilter är en bra indikator på bränslesystemet? Ett filter i ett fungerande system skall alltid vara fyllt med 3/4 bränsle. Det får inte komma några luftbubblor i filtret. Då har man ett läckage på bränsleledningen någonstans. Och skräp i filtret tyder t.ex på rost eller annat skräp i tanken. Om allt fungerar med pumpen och filtret är fyllt hela tiden men inte förgasarens flottörhus, så skall man göra rent förgasaren. Ofta finns det ett litet filternät före flottörventilen. En genväg för att kolla detta är att starta på stargas. Startar motorn då så har man en störning någonstans i bränslesidan från tanken och framåt.
Pumpen fungerar, den suger sig fast om man sätter fingrarna mot nipplarna och trycker armen upp och ner.
Problemet verkar sitta vid kamaxeln. Drevet, eller vad man nu ska kalla det, verkar inte trycka på armen. Faktum är att drevet inte rör på sig över huvudtaget. Plockar man bort slangarna som leder till förgasaren och från tanken och stoppar mot fingrarna istället så ska pumpen suga fast fingrarna. Men inget tryck över huvudtaget skapas. Därför misstänker jag att någonting på kamaxeln har havererat, vad är jag inte riktigt säker.
av Amarace
Men är det inte så enkelt att hävarmen på pumpen har krökts så att den inte får kontakt med nocken på kammen? Du känner med fingret om det är en nock på kammen. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att en sån nock på en kam skulle ha nöts ut, du känner ju en skåra i nocken där det nötts isåfall.
Däremot hävarmar som krökts har man ju varit med om.

Körde du med den och den slutade gå helt plötsligt, eller hur började felet?
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]