PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte i helgen en Amazon 220 Kombi 1968. Den har B18 och M41 lådan.

Har i dagsläget fyra fel på min bil:
1. Blinkers fungerar ej. Vanlig lösning på detta?
2. AMP-lampan tänds då jag lägger i 4:ans växel. Kan ha med nästa fråga att göra?
3. Har en overdrive, M41 typ D som antagligen är isatt på senare år (ingen kontrolllampa eller spak vid rattlåset). Hur ska jag gå tillväga för att få denna inkopplad?
4. Generatorn ger ingen kräm. Har plockat av den och allt ser helt och fint ut men vad är vanligaste felet, generatorn eller laddningsregulatorn?

Tacksam för svar!

Mvh! /Erik Olsson.
Vi tar överväxeln, för det är lättast. Du ser här hur det skall vara inkopplat: Bild

All kabeldragning till överväxeln är ritad med streckad linje eftersom det var extrautrustning.
Du behöver ett relä, nr 14 på bilden. Och du behöver en omkopplare, nr 28 på bild. Så skall du ha en kontrollampa, nr 43 på bild. Den är på 2 watt. Relät torde vara ett "standardrelä, lika dant som t.ex ljustuterelät, nr 8. Du ser också att relät är inkopplat på säkring 4, 25 Ampere. Koppla in på rätt sida, den högra. Om du är noga med originalutrustning, så var väl omkopplaren, nr 28 någon omkopplare med en lång spak. I realiteten går det nog med vad som helst. Bara den har lägen för TILL och FRÅN och är återfjädrande. Vi förutsätter att omkopplaren och solenoiden finns komplett och fungerande på överväxeln. Nr 15* och 19 på bilden.

Använd flatstift och en riktig klämtång. Inte en sådan skräptång som säljs i satser med kabelskor. En riktig kostar under 300 kr. För enkelhets skull kan du välja 1,5 kvadrat på all koppling. Och till det gäller röda kabelskor, flatstift.

*Jag ser att nr 15 kom lite utanför bilden, i överkant. Men det kan du lista ut själv.

Dina övriga frågor kräver en multimeter för felsökning.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]