PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av duettjoel
Hejsan alla glada!

Har ett problem jag skulle vilja få era tankar ikring.
Det är så att jag köpte en Duett årsmod -67 med en b18a, i väldigt dåligt skick.
Nu börjar det se rätt bra ut och det närmar sig besiktning, men det är så att jag upptäckt att det helt fattas rör eller liknande ut från vevhusventilationen. Jag har inte stökat med sånt här så mycket tidigare, men det finns ju fästhål för ett rör vid kammaren så att säga.

Om jag skulle dra ny rör/slang ut från hålet i blocket, var ska man avsluta den då?
Tänkte först i insuget men jag har orginalluftfiltret på och där ser jag ingen anslutning.

Eller kan man bara dra in en slang som evakuering under bilen, med tanke på Besiktning osv?

Tacksam för alla svar då jag står helt utan kunnande inom just detta område.

Mvh Joel
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Finns det inte en slanganslutning undertill på filterburken?

Mvh GK
av Amarace
B18 hade original bara ett rör som gick från "burken" ner mot tråget och böjdes bakåt ut i det fria bara. Då det är en 67 så går det utmärkt att ha fri vevhusventilation.
av umekille
-64 pv som bilmekken rostsvetsade lite på åt kund
hade det oljelocket med röranslutning på så det var
dragit en slang därifrån till insugsröret på den b-18.
(osagt om den var blyfrikonverterad)
av Rådlös
Om man nu vill ha ett renare miljösamvete etc. etc. Går det då att koppla på luftrenaren med en slang? (Förutsatt att slangstos m.m finns) Behöver man justera förgasaren eller kanske ombestycka den? Är det känt om man vinner t.ex någon procent på bränsleförbrukningen?
av Amarace
Umekille, det är ju bara bytt lock på den isåfall.

Är ju skillnad på positiv (sluten) och negativ vevhusventilation, på positiv så sugs luften in via luftfiltret till "dosan" (flamfällan) på blocket, och ut via oljepåfyllningslocket och till insuget via en kalibrerad nippel (är ett rätt så litet hål i nippeln).

Negativ suger in luft via oljepåfyllningslocket, och ut via dosan på sidan av blocket.

Problemet med att koppla på luftfiltret är ju att om man trycker dit vevhusventilationen så kan ju filtret sättas igen inifrån.

Vet inte hur det blir om man tar oljepåfyllningslock från B20 samt nippeln till insuget, men då måste man nog få tag på rätt dosa (flamfälla) till just B18, B20 passar inte då det är större hål i blocket på dom.

Bränsleförbrukningen kan man väl troligen aldrig kunna tjäna nåt på genom att ha positiv iomed att man då suger in vevhusgaserna på nytt för att förbrännas jämfört med öppen då det bara går ut i det fria.
av duettjoel
Tacksam för alla svar, både hjälpte och värmde!

Tror jag kör på fri vevhusventilation tillsvidare då för enkelhetens skull.
Då det som ni säger verkar vara orginal på denna omgång, skönt att dubbelkolla bara så man inte hamnar i onödigt trubbel på bilprovningen !

Mvh Joel
av LarsBd
Amarace skrev:på positiv så sugs luften in via luftfiltret till "dosan" (flamfällan) på blocket, och ut via oljepåfyllningslocket och till insuget via en kalibrerad nippel (är ett rätt så litet hål i nippeln).
Det där är inte helt sant då flödet i B18 och B20 går motsatt håll, se Fredrick Bestes utredning till 1800klubbens medlemstidning. http://www.volvop1800club.se/artiklar/v ... lation.htm
Ytterligare en fördel med positiv vevhusventilation nämns i slutet på artikeln, man slipper illaluktande vevhusventilationsgaser i kupen.
av Arne
Har för mig att på 67:an är det inte original att ha öppen vevhusventilation. Det sitter Strombergförgasare på -67:an och då går det en slang från flamfällan till luftfilterburken. Det går ingen slang från oljepåfyllningslocket till insuget, men det går att komplettera med det också.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]