PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Patarei
Så äntligen ska jag få min koppling bytt på 444:an. Har fått en ny lamell, men jag vill även ha en ny tryckplatta.
Hittade endast en tryckplatta av solfjädertyp. Vad satt original på 444:an, och vad är det som skiljer?

Sedan påstås det att tryckplattan till B18 passar, vilket förstås vore ett alternativ. Jag vill bara ha detta bekräftat så det inte blir några misstag.
Läste någonstans att man måste planslipa svänghjulet för att få allt att fungera.
av LarsBd
Original satt det förmodligen en tryckplatta med 3 st hävarmar, solfjädermodellen är en nyare konstruktion som bland annat saknar inställningsmöjlighet vilket är en fördel då man inte kan göra en felaktig justering. Är svänghjulet rostigt ojämt eller på annat sätt fult bör ytan slipas då svänghjulet roteras i en slipmaskin eller svarv. Svarvning med svarvstål (oavsett typ) är olämpligt då ytan har ojämn hårdhet och ytan inte blir helt jämn om någon tiondels mm ska tas bort, är det hela mm som ska bort kan svarvning fungera.
av LarsBd
Om tryckplattan är avsedd för din motor borde den passa rakt av men även urtrampningslagret ska förmodligen bytas. På en b18/20 passar solfjäderkopplingen med lager direkt utan några övriga anpassningar och jag förmodar att det är lika även på äldre motorer. Har dock aldrig hört talas om solfjäderkoppling till b16 tidigare.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]