PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens
Hej,, jag har ett problem med min tomgång,, motorn rycker lite vid tomgång,samt vandra upp o ner,,men annars går den jättebra vid höga varvtal,,sitter en strombergförgasare på,, det är nytt membran i den och ny spjällaxel,,Jag fundera på att byta grenrör,, kanske det finns en liten spricka i den,,,,,,Ställde tändningen så gott det gick i går,,stiften ser fina ut, Det har hänt vid ett par tillfällen att den dör när jag släpper gasen o frikopplar när jag kört ett par mil,Vore tacksam för lite backup här på forumet
Mvh Peter
av umekille
prova spraya startgas vid tomgång på slangar o dyl. på motorn...
varvar den upp vid något ställe har du läckage där.
av TRavens
umekille skrev:prova spraya startgas vid tomgång på slangar o dyl. på motorn...
varvar den upp vid något ställe har du läckage där.

Det har jag gjort redan,( glömde nämna det innan),, märkte ingen skillnad,,,såg för en stund sen att det läckte lite bensin under förgasare,,precis vid justerskruven,, tror o-ringen är otät,,,kan det bero på ojämn tomgång??
av TRavens
Rådlös skrev:Hur frisk är din fördelare i axeln? Om den är sliten blir det olika tändning hela tiden.

fördelaren är ny,,det är en 123 ignition,, brytarlös
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tror nog att du skall göra en grundlig service på din förgasare.

Mvh GK
av Hotrod90
Se till att sätta slangklämmor på alla de vakum slangar som inte verkar vara helt täta! Standard är att vakumslangen från bromsservot läcker vilket resulterar i ojämn tomgång.

Om det nu inte är någon slang som läcker, kolla på insuget! Dra åt alla skruvar mellan förgasare och insug (brukar inte sitta löst) men dock så brukar, iallfall efter mina erfarenheter.. skruvarna mellan insug och toppblock sitta löst, och läcker det där går det garanterat ojämt. Så dra åt alla skruvar och hoppas på att det blir bättre;)
av TRavens
Hotrod90 skrev:Se till att sätta slangklämmor på alla de vakum slangar som inte verkar vara helt täta! Standard är att vakumslangen från bromsservot läcker vilket resulterar i ojämn tomgång.

Om det nu inte är någon slang som läcker, kolla på insuget! Dra åt alla skruvar mellan förgasare och insug (brukar inte sitta löst) men dock så brukar, iallfall efter mina erfarenheter.. skruvarna mellan insug och toppblock sitta löst, och läcker det där går det garanterat ojämt. Så dra åt alla skruvar och hoppas på att det blir bättre;)

Hej,, Jag har ingen bromsservo,, men jag ska byta grenröret i helgen,, köpt ny packning,, I går när jag var ute o körde så blev det plötsligt ganska hög tomgång,, ska kolla förgasaren också,sätta dit nya packningar. munstycket är nytt samt nål,o membran, och spjällaxel,,ska centrera munstycket på nytt igen,,måste byta oringar på munstyckshållaren, såg att det läckte lite där,
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]