PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av twinkie
tja käre Volvo entusiaster! jag har en duett a-traktor som jag har renoverat nu under ett halvår, allt va monterat o klart maskinellt... MEN den vägrar o koppla ur.
har nu spänt kopplingen och det är samma resultat.. någon som vet vad det kan vara och hur man kan åtgärda det? Det är en B20 motor i tål att tilläggas.
tack på förhand / Twinkie
av LarsBd
Det finns ett antal saker att välja på men om kopplingsarmen rör sig som den ska måste* växellådan tas ner. Delar som kan spöka är kopplingsarmen, fel kombination av tryckplatta och urtrampningslager, har den stått länge kan lamellen ha fasnat i svänghjul/tryckplatta eller så går stödlagret i vevaxeln tungt.
* Om lamellen har fasnat i svänghjul/tryckplatta brukar det släppa om man kan köra med kopplingen nedtryckt och bromsar lite (mycket) samtidigt, borde kunna göras på pallbockar så slipper man vara ute i trafiken med ett ourkopplingsbart fordon.
av twinkie
LarsBd skrev:Det finns ett antal saker att välja på men om kopplingsarmen rör sig som den ska måste* växellådan tas ner. Delar som kan spöka är kopplingsarmen, fel kombination av tryckplatta och urtrampningslager, har den stått länge kan lamellen ha fasnat i svänghjul/tryckplatta eller så går stödlagret i vevaxeln tungt.
* Om lamellen har fasnat i svänghjul/tryckplatta brukar det släppa om man kan köra med kopplingen nedtryckt och bromsar lite (mycket) samtidigt, borde kunna göras på pallbockar så slipper man vara ute i trafiken med ett ourkopplingsbart fordon.
Hade i åtanke om att lamellen fastnat så ska kolla det först då det funkade innan jag börja renovera den :) tack för bra svar!
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]