PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Hej!

År i fullgång med att renovera min pv och tänkte göra några små förändringar för att få den mer stilren då dök fälgar snabbt upp i mitt huvud men verkar svårt att hitta stora (17, 18 tum) till amazon och pv?
Vill som sagt helst att dom ska passa rakt på annars har jag lite funderingar på om det finns spacers som ändrar om från volvos nyare bultcirkel till Pvns om det finns någonstans?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Spacers finns att köpa, men annars finns det hur mycket fälgar som helst till PV/Amazon då dem har ett väldigt vanligt bultmönster. Du har ju färre fälgar at välja på med nya mönsret och den inpressningen som behövs då för att dem ska passa
av 240rally
Bultdelning på amazon och pv är 5/114,3mm och den delningen är det mest japps bilar som har
och dom flesta av dom är framhjulsdrivna och då måste du använda en spacer i alla fall då dom har
nästan all breddning inåt.
Bultdelning på volvo från 140 och uppåt är 5/108mm
Borra om befintlig bultdelning till 5/108mm och använd fälgar från volvo 140 till 940
utan spacer.
Eller fixa spacer som gör om bultdelningen från 5/114,3mm till 5/108mm
och använd fälgar från 850 och V70
av umekille
Vill minnas det var poppis på 70talet besiktiga om dessa åk
med mercedes 14tummare och då få in bredd samt tum i reg
handlingarna...sen på med mag-fäljar o snuten gjorde långnäsa
då bilen var godkänd med de måtten magsen hade.
Amerikanska Ford har väl samma cirkel som Amman?
Användarvisningsbild
av lilleman
Om jag minns rätt så passar fälgar från Ford Mustang 8)

Mvh/Roger :D
Användarvisningsbild
av Hasse63
Merca har inte samma indelning som Amazon, och att det det har gått att besikta om till någon som blir traffikfarligt är för mig konstigt, man bryter hjulbultarna krokiga genom att tvinga dit merca som har 112, och krokiga hjulbultar kan gå av. :???:
Användarvisningsbild
av volvoadde
Tack för svar, angående att borra om befintliga bultdelningen hur går det till mer ingående?

Somsagt finns det en uppsjö av fälgar dock är de flesta mellan 14-16 tum bara jag är ju ute efter lite större och modernare fälgar som ska passa.
En annan sak att tänka på är att absolut max få jag in däck som är 215mm breda vilket oftast mustangfälgar och andra jänkefälgar är bredare än :???:
av 240rally
Du får lämna nav och trummor/skivor eller vad du nu har på bilen till en mekanisk firma som kan ta ut det nya bultmönstret med en delningsdocka och borra hålen, var noga med att dom gör rätt diameter på hålen för hjulbultarna ska sitta med presspassning.
Alternativet är väl annars att köpa 5 1/2 tums fälgarna.
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... pvdup18-69
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]