PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
Hej

Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig med följande:

Jag har en P1800E från 1972. I bilen sitter en B20 med nummer 498283.

Vad är detta för motormodell???

Hälsningar

Per
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sitter där en katalysator så skall den gå på blyfritt.

Mvh GK
av LarsBd
Mest troligt är att toppen inte är förberedd för blyfri bensin med härdade ventilsäten. Tittar man i reservdelskatalogen har endast B20F avsedd för 240 dessa toppar avsedda för blyfri bensin, men om toppen är bytt de sista 20 åren kan den ha fått en 240 f-topp. Reservdelsnummret brukar vara ingjutet på översidan av toppen, kolla det. 140 klubben hävdar att alla f-toppar är avsedda för blyfritt men det har visats bilder på den bly/blyersättningsmedelkrävande varianten som enligt reservdelskatalogerna monterades på alla 140/1800 f-motorer. Även 164 har båda varianter av f-topp också enligt reservdelskatalogen. Inga dokument (instruktionsböcker,verkstadsmeddelanden, försäljningsbroschyrer eller liknande) har presenterats som visar att härdade ventilsäten monterades före 240 d.v.s 72-74 i 140/1800. Någon får gärna överbevisa mig om detta.
av perfel01
Jag kommer att kontrollera toppens nummer i höst/vinter då jag ämnar att renovera denna för blyfritt. Då hoppas jag också få svar på om det sitter härdade ventilsäten eller ej på befintlig topp. Återkommer.

Lite funderingar. Kan jag ersätta min nuvarande topp med ett topplock för B20E. Passar ett B20E topplock på min motor, 498283? Är det "plug and play" eller?
av Rådlös
Det förtjänar att påpekas, utan att säga emot tidigare uppgifter i tråden, att ett mindre antal marinmotorer baserade på B20-motorn går att köra på blyfritt. Det är AQ 115B, -C. BB 115C. AQ 130D.
I ålder torde dom vara jämnåriga med dom bilmodeller som beskrivs här i tråden. Teoretiskt kan man ju tänka sig att ett före detta marintopplock cirkulerar i bilvärlden. (Även om det rakt motsatta förhållandet är vanligare).
Läs mer om detta på: http://www.drevia.se/ Gå vidare på Tips & Råd, och sök på Bränslerelaterade Frågor. Man kan också söka vidare på Tekniska specifikationer och Produktblad äldre motorer.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.