PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Skulle starta bilen idag efter att åkt en liten längre resa och möts av ett högt "tickande" ljud som låter hela tiden från motorn, antar att motorn inte mår som den ska vad tror ni det skulle kunna vara vevlager eller kolv som gått?
Bilen har gått hur bra som helst innan och olja fanns i motorn..
Användarvisningsbild
av igelkottar
Tickande ljud brukar vara ventiler eller att det är avgas-/grenrörs-packningen som gått hål på.
av 2444ever
Hade en b18 för länge sen som knattrade, typ som en ventil men mycket mer, eller hur man skall säga :) Det visade sig vara en bit från en kolvring. På min var det lite "periodiskt" eftersom den låg på något som snurrade runt - vet, väldigt amatörmässigt beskrivet, men är amatör. Om det var att den låg på kolven? om den rör sig runt. Iaf var det så att smattret hördes när kolvringbiten var i en viss position, och då återkom med jämna mellanrum...
av rd350
Kommer det helt plötsligt brukar det vara kamdreven (fiberdrevet) som kastat in handduken.
av dei1034
Jag tror också att det kan vara kamdrevet. Så lät det på min B18 när mitt drev lagt av. Det hände under en resa och blev bara värre och värre innan jag hann hem. Om du fortsätter köra kommer det i så fall att bli mycket värre, ett hårt metalliskt ljud som man kan härleda till främre delen av motorn.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]