PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av dei1034
#542374
Jag har en duett som kamdrevet (orig.fiber) smulats sönder och bilen lät som en stenkross sista biten innan jag kom fram. När jag plockat ur motorn och tagit bort kåpan över kamdrevet såg jag vad felet var. Kuggarna där drevet sitter på axeln var söndersmulade. Jag har nu fått tag i ett nytt, men då slår det mig, hur vet jag att det hamnar rätt i kuggen mot vevaxeldrevet. Eftersom kuggarna var trasiga kan det ju ha hoppat runt lite på axeln. Hur ställer man alltså in dreven mot varandra så det blir rätt?
Användarvisningsbild
av igelkottar
#542463
Har för mig att du ska 0:a motorn, dvs att du ställer alla drev mot den punkten
som ska finnas dels på drevet och dels mot någon del på motor/kåpa
Vevaxeldrevet ska vara mot 0 där du ställer tändningen.
av umekille
#542889
Kompis drev på hans amma combi for då han var
i Norge på tidigt 80-tal...han köpte nytt och bytte
men bilen gick inte bra samt drog kopiöst med soppa
på hemvägen sa han o skratta...typiskt Norrmän sa han
märket var sen han kollat mot ett svenskt drev felmärkt
:lol:

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]