PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av volvotobben
Tjena är ny här och visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så hoppas det blir rätt här. I vintras köpte jag en 142 av 69 års modell med b20a. nu till frågorna.
*Det sitter bälten fram i bilen men får jag plocka bort dem eftersom det är en 69:a?
*Motorn har gått 35000 mil så en motorrenovering hade kanske inte varit fel innan man börjar trimma? kan man köpa färdiga renoveringskit isåfall var?
*Jaha vad ska man då börja med i trimmningsväg efter renoveringen?

Lite olika frågor där, hoppas ni förstår dem hehe

Mvh Tobias
#1. nej det får man inte. sitter det originalmonterat så ska det sitta kvar på besiktningen.
#2. färdiga kit med vevlager,kolvar och packningar finns på kgtrimning, och vp autoparts. (kontrollera först om dina vevlager är uppslipade)
#3. sök på google.
Frownlayer skrev:#1. nej det får man inte. sitter det originalmonterat så ska det sitta kvar på besiktningen.
Sitter det där så måste det användas och fungera, sitter det inte där så behöver det inte heller sättas dit (det är numera från årsmodell 70 som kravet på bälte fram gäller, 69 o äldre kan man plocka bort bältena om man nu vill det).

Har motorn gått 35000 mil så krävs det mer än en skräprenovering, iaf om du ska trimma seriöst, du bör alltså borra till överdimension och kolla/slipa vevaxeln utöver att byta lager o.s.v.

Trim beror ju på vad du vill, bara få den lite trevligare (100-120hk) eller hård trimning.
Jag begriper dock inte att man vill ta bort säkerhetsbältena, det har ju med din säkerhet att göra.

Mvh GK
av volvotobben
gnestakalle skrev:Jag begriper dock inte att man vill ta bort säkerhetsbältena, det har ju med din säkerhet att göra.

Mvh GK
fyrpunktsbälte :)

och ja rätt hård trimmning till slut :)
runt 170hk iaf
Ja men då kommer du ju att ha bälten och då skall väl SBP bli nöjda. :)

Mvh GK
om jag ska rekommendera hur du ska trimma motorn, så tycker jag att du köper en nyare, alltså -74 eller nyare. (om du nu inte MÅSTE ha originalmotorn)
Det är mycket lättare att skrämma fart på dessa motorer, och även att finna seriösa och bra delar till dem.
t.ex så kan du borra upp motorn till 2.1 liter och b21 kolvarna är det bara att plocka rakt av. (med -74 motorn)
sen tycker jag att du ska satsa på nyare kamaxlar, och inte de gamla d,k,s,r etc. t.ex. kgtrimning har lite egna, som är finfina.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]