PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Asak
Sonen har Bytt till en B20 i sin Amazon och har problem med kokande kylare.
Bytte topp i tron att felet låg där men samma problem....
Det blir tryck i kylaren och den kokar när den blir varm.
Tips???
Kan något ha blivit galet i motorbytet?

Motorn är en B20 borrad till 2,1 l.
Och då toppackningarna till dessa kostar en del så är han ju inte så sugen på att byta dessa i onödan bara för att..
Användarvisningsbild
av Hasse63
Kan vara def. vattenpump (sönderrostade vingar)
Papper/trasa som ligger kvar i nåt rör/hål
Skräp som lossnat i motorn som sen fastnat i en redan "tät" kylare och gjort den... ännu tätare
Def termostat

Vad jag kommer på nu :roll:

Ska ni byta toppackning så köp INTE Biltemas... Den är inte värd namnet utan skapar bara mer jobb och mer utgifter om ni nu tycker det är dyrt med en original (Elring) som finns på Bl a mekonomen
Användarvisningsbild
av Asak
Termostaten plockades loss för att checka att det inte var den.
Vatten pumpen han han lossat och kollat upp för att åter montera den.
Mekonomens packning sitter i.
En del av problemet är tryck i kylaren ....
av CalleV70
Har du tagit bort termostaten så har du fritt flöde. Att du har skit i motorn tror jag inte. Jag gissar att kylaren har skräpat igen. Alla de få gånger jag haft problem med överhettning ( 60-tals V8) är de kylaren. Kolla skroten.
Användarvisningsbild
av Asak
CalleV70 skrev:Har du tagit bort termostaten så har du fritt flöde. Att du har skit i motorn tror jag inte. Jag gissar att kylaren har skräpat igen. Alla de få gånger jag haft problem med överhettning ( 60-tals V8) är de kylaren. Kolla skroten.
Vet inte.......
Det var inga problem med orginalmotorn.
Vad kommer trycket ifrån?
av Rådlös
Trycket kommer av varmvattnet. Det kan även komma genom ett läckage som nödvändigtvis inte behöver synas på utsidan. Om topplockspackningen är trasig kan kompressionen trycka avgaser i kylarsystemet. Då trycks vattnet bort. Det finns vanligvis två metoder att kontrollera detta. Det ena är att kolla om det är avgaser i kylarvattnet. Vanligtvis gör man detta på en verkstad, man håller en CO-mätare över det öppna kylarlocket. Ger den utslag, så finns det avgaser i vattnet. Den andra metoden är att ta ett kompressionsprov. Båda metoderna är förhållandevis enkla och tar kanske 10 minuter i anspråk.
Har du gjort ren kylaren ordentligt, med kylarrens? Det finns på större bensinstationer och Biltema m.fl. liknande ställen.
Har du möjligen blandat etylenglykol och propylenglykol? Obekräftade rykten säger att det kan uppstå slamproppar om man blandar dessa två glykolsorterna, i värsta fall.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Vanligt vid trimning av b20, för litet kyl och termostat som öppnar vid 92 grader, byt t-staten till en med lägsta öppnings temp, tror jag har en liggandes, hjälper inte det ändra kyl till 740 eller dyrt lämna in kylet och lägg en extra kylrad, har över 25 års kunskap om detta problem på trimade b20, så fråga jag har testat allt med toppat,kammar,webrar,o,s,v..... :)
Användarvisningsbild
av Asak
BRUTUS skrev:Vanligt vid trimning av b20, för litet kyl och termostat som öppnar vid 92 grader, byt t-staten till en med lägsta öppnings temp, tror jag har en liggandes, hjälper inte det ändra kyl till 740 eller dyrt lämna in kylet och lägg en extra kylrad, har över 25 års kunskap om detta problem på trimade b20, så fråga jag har testat allt med toppat,kammar,webrar,o,s,v..... :)
Termostaten är bortplockad så det kan ju inte vara den....
Det är tryck i kylaren även då den är kall!

Skit i kylaren känns inte riktigt rätt heller då problemet uppstod då det byttes motor.
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Tar du bort t-staten så bygger du bara upp ännu mer värme, kylet och termostaten släpper igenom lagom mycket vatten för att hinna kyla av vattnet, så där får du tänka på vad jag sa förut.
Användarvisningsbild
av Asak
BRUTUS skrev:Tar du bort t-staten så bygger du bara upp ännu mer värme, kylet och termostaten släpper igenom lagom mycket vatten för att hinna kyla av vattnet, så där får du tänka på vad jag sa förut.
Termostaten avlägsnades pga att den kokade innan , samma resultat utan.

KAN det vara annat är toppackningen då det bubblar i kylaren ??

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]