PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SnickarD
#504631
Hej!
Är lite ny i denna djungel av trim..! så jag har massa frågor som jag hoppas kan få några svar!
Har en B20 stående som ska i en 142a..

Första frågan är som ämnet lyder, kan man sätta solex 45 ddh på trend insug för weber/dellorto?

Vilken topp funkar bra med kg17 kam?

Ett recept jag tänkt mig hittills är:
kg17 kam
grupp 2 topp
Solex 45or ddh eller dollerto 40or?
extraktorgrenrör

Funkar det med originalkolvar och med fördelaren som den är? Känner att jag måste lära mig de här nu då jag har en b20 och volvo 142a stående som väntar på att bli trimmad!

uppskattar verkligen tips och idéer på hur jag kan förbättra..!
#504685
Receptet ser bra ut. och du kommer få en snäll motor. vill du ha en lite rappare motor runt 3000 varv så kan du ta något kilo på svänghjulet.
Om du kan använda originalkolvar kan du själv bara svara på, hur ser de ut? hur långt har de gått? är du osäker så köp nya. glöm ej kolvringskompressor.
fördelaren är original fungerar finfint. dock så är en aluminiumfördelare (0 231 170 085) den som flest använder vid "originaltrimmning" pga det är "rätt" kurva.
Många brukar även byta ut oljepumen till en högflödespump.
Användarvisningsbild
av Hasse63
#504687
Till Solex är det SVÅRT att hitta delar till, till Dellorto finns det fortfarande delar, Weber tillverkas fortfarande så delar är no problemo. Dessa förgasare passar "bultmönster"

Den topp som passar till KG17 är en topp som är portad av en som kan porta så den flödar duktigt och då kan det vara 44/37 ventiler.

Originalkolvar funkar och fördelaren också bara den inte är glapp radiellt. 085 fördelaren satt på A-motorer from 74 och att de är bra är nog bara för att de sällan är glappa.

Klippt och klistat lite från amazonforumet och B18B 009-fördelaren är den fördelare som anses bäst, den hade Lundin på sin ollonblåa :D
Hasse63 skrev:Sökte lite och hittade detta
volvodidi skrev:Hej,
här finns listen om fördelar samordning

fördelar nr / motor / bygg / model
0231 146 026 / B18A
0231 153 003 / B18B/D tid. utf. (lika tändkurva än 026)
0231 153 009 / B18B/D sen. utf. (bra för trimming)
0231 146 077 / B20A / 8.68-4.74 / 140
0231 146 078 / B20B / 69-70 (bra för trimming)
0231 146 099 / B20B / 8.70-7.73 / 140 (bra för trimming)
0231 163 021 / B20E / 6.71-7.73 / 1800E/ES, 140
0231 163 033 / B20F / 7.72-7.73 / 1800E/ES, 140
0231 178 007 / B20F / 8.73-7.74 / 140
0231 170 085 / B20A / 5.74-7.74 / 140, 240
0231 170 087 / B20E / 8.73-7.74 / 140
0237 002 002 / B20F / USA 8.74-8.75 / 240
0237 002 003 / B20F / USA automatik 8.74-8.75 / 240
0237 002 008 / B20F / USA växellåda Cal. 2.75-8.75 / 240
0237 002 009 / B20F / USA automatik Cal. 2.75-8.75 / 240

angivande är Boschkatalog 83/84

Dieter
#504895
okej tack så mycke för svar! :D
Ska kolla på högflödespump! Glömde att nämna lättat svänghjul, för de hade ja tänkt mig också! Tur du påminde mig ;)

Då lutar de åt dellorto 40or som de där låter! vad ungefär ligger dom i för prisklass beg., utan insug å filter? Och vad får man räkna med för en topp som är ordentligt portad? 4-6000kr?

Har inte kollat på fördelaren så mycke än. vet inte heller va för årsmodell de e på motorn, men de e då sexbult vevaxel, så tidigare årsmodell då?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#504939
Vad räknar du med att få för hk? En bra original bränslepump räcker till omkring 150 hk. Ska du ha en elpump så måste du också ha en btr så du kan ställa ner trycket till 0,20, precis de som originalpumpen ger.

Kolla på blocket vad förgasarna ligger i för prisklass, se till så de är kompletta och glappfria och inte omgjorda för turbo.
Googla på Erland Cox då hittar du en som kan porta, vet ej vad han tar.

Om du skriver ner motornummret så kan jag kolla vad det är för motor. Främre klacken framför fördelaren, nummret börjar alltid med 49 som är gjutet följt av 4 nummer. 74 blev det 8-bultat så du har förmodligen en äldre motor.
#504955
Jag hoppas på kring 160hk, men jag är för dåligt insatt i de för att våga gissa ordentligt.. Låter de rimligt? jaha okeej, btr=bränsletrycksregulator?

Jag har eventuellt insug och filter till weber.. men så kom ja på en sak.. passar både weber 40 och 45 på samma insug? eller skiljer de sig åt? (för att återgå till ämnet)

okej!
Jag ska kolla på de, men blir först till helgen!
Användarvisningsbild
av Hasse63
#504994
Vet inte vad du kan få med det trimmet men det beror på toppen, tändningen och allt annat finlir runtomkring. tror dock att du klarar dig men en mekanisk bränslepump... såvida förgasarna är rätt bestyckade och synkroniserade... men jag kan ju ha fel. :roll:
Vad är det för insug du har? Är de 40 eller 45 mm? hur som helst så passar förgasarna men rätt dimension är att föredra.

4000:- låter billigt men är de glappfria, felfria och kompletta om JA så köp, tänk på att de ska bestyckas efter din motor.

btr = bränsletrycksregulator
#505209
jajo, de förstås.. men tänkte i runda slängar..
nu lutar de mer åt 45or.. de tyckte iaf erland cox, för enligt honom orkar 40or bara med upp till ca 140hk.. någon som kan styrka honom? För då blire 45or! vill iaf över 150hk helst.. :D
har inte köpt insug än, så ska kolla de först! hade aldrig tänkt så långt! Tur jag frågade :D

De va sålda, men letar vidare.. verkar finnas olika weber 45or också? hittat dcoe 16 och dcoe 15.. vad är skillnaden där?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#505365
Edit: Att svara på 2 helt olika trådar som dessutom är på skilda forum är en konst... kan bli så fel ??:-/

Erland Cox kan sin sak men 140hk låter lite, Stefan Lindqvist (Lindqvist Racing) har lyckats få fram nästan 180hk med en DCD men det beror på hur man räknar oxå. Men med 45or så är det lättare att få mer...

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]

Det var väl givet, de behöver ju miljard[…]

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]