PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av vedboden
Besiktigade bilen härom dagen en Volvo 142 Sport -73 med dubbla förgasare.

Besiktningsmännen tyckte bilen var kanonfin och allt gick galant, tills dom provade avgasvärderna. Det var dubbelt så höga utsläpp mot vad som är godkänt.

Hur kan man fixa detta? Det har väl ingenting att göra med hur hög tomgång man har?

Ställa in förgasarna?
Hälla i K-sprit i soppan?

tacksam för tips, hade det bara varit lite så hade det ju kunnat gå att ordna, men nu var det ju så mycket.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Ja du bör synkronisera förgasarna och ställa tändningen. Att hälla K-sprit eller E85/Etanol som är betydligt billigare löser inte problemet skulle jag tro om värdena är skyhöga. Se även över spjällaxlar och munstycken, kanske en renovering...
Är det HIF6 eller HS6 du har.
Hur du synkar mm finns nedan :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
vedboden skrev:Ställa in förgasarna?
Hälla i K-sprit i soppan?
tacksam för tips, hade det bara varit lite så hade det ju kunnat gå att ordna, men nu var det ju så mycket.
K-sprit känns som en överloppsgärning, när du kan köpa E85 vid pumpen för under 10 kronor.
Typisk klassiker som räddar gamla bilar med höga co-halter.
av vedboden
Nu hade jag gömt att skriva i denna tråden då jag var och ombesiktiga bilen. Körde Etanol i soppan och var ut till en riktigt volvo veteran kille som skruvade lite på förgasarna.

Vips så gick vi från 6.5 till 0.7 och gick därmed igenom besiktningen.

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]