PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
Min b18 beter sig konstigt. Körde lite idag och det luktar typ olja å metall-bränt eller något sånt. Å när jag kmr hem så kollar jag i motorrummet. Stickan är svart och normal, men i ventilkåpslocket är det vitt. Kondens? han har ju bara stått sen igår i varmgarage. Topplockspackningen?
Han kokade för 8 dagar sen. Då rök det ånga som fasen. lagade kylaren.
Enligt min biltema-oljetrycksmätare ligger han på 3kg. men han har legat på 5kg vid gaspådrag och 3kg på tomgång innan. Nu ligger han på 3kg konstant. han känns inte nämnvärt slö eller så. dock så bluddrar han lite och vill dö när man gasar på när han är kall. (Varmgarage står han i)men efter kanske 10-15 sekunder så går han som han ska. när han är lite varmare så startar han direkt.

Hjälp någon?
av Hemulen
Om vi säger så här: Brukar du inte ha vitt klägg i ventilkåpan men plötsligt har det nu efter kokning så får man nog bli misstänksam. Drar vatten? Orolig tempmätare eller ryker vitt från avgaset? Kan också vara indikatorer för blåst packning. Kan ju även kompmäta den. Behöver inte läcka vatten ner i oljan utan vattnet kan ta en annan väg om packningen är gången. :???:
av Dixieman
Kan det inte vara kondens bara? Jag har ju inte kollat det sen i början ac december. kan ju ha varit där sen i torsdags. Vitt ryker han inte, tempmätarn är inte konstig, Bubblar gör det inte var jag har märkt.
av Dixieman
Vad händer om man kör med blåst topppackning?
av Frownlayer
i stora drag. motorn stannar. men det finns ju massor av orsaker varför den stannar. en är att kompressionen är så låg så motorn slutar gå. en annan är att motorn skär ihop. så byt den. det blir billigast.
av Dixieman
Okej, ta toppen ska lämnas in på planing. Sen skall väll toppen renoveras. Han har låtit som en symaskin det senaste.

Kan tillägga att Sandagymnasiet i Huskvarna skall få plana! 250kr är billigt tycker jag!
av Hemulen
250kr är ett riktigt bra pris för planing av topplock :D . Hoppas det löser sig nu.
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]