- fre 10 dec 2010, 23:08
#475351
Hej alla Volvoister!
Denna fråga gäller egentligen inte Volvo utan DeSoto. Lamellen gick till de sälla jaktmarkerna i höstas, mycket beroende på att tryckplattan från 30-talet inte har så mycket spänst kvar i fjädrarna. Från tiden då jag körde 142 -73 så vet jag att M40 lådan och B-W T89, som satt i både 30-tals Volvo och Mopar, har samma ingående axel. Så då tänkte jag kolla om det inte är så bra att någon Volvomotor har samma bultmönster på tryckplattan som DeSoton har. Planen är helt enkelt att byta till en modernare solfjäderplatta.
DeSotons lamell är ca 237mm i ytterdiameter så då bör ju 164'ans 240mm koppling ligga så nära så tryckplattan kan funka mot den nytillverkade lamellen som jag har fått tag på. Kan ju vara intressant för C202 åkare också att det finns en stor lamell med 10-splinade centrumet?
Min fråga är då om någon kan vara snäll och mäta bultcirkeln och bultdelningen på 164'ans tryckplatta för 240mm lamell! Väldigt tacksam för svar!
MVH Jonas
Denna fråga gäller egentligen inte Volvo utan DeSoto. Lamellen gick till de sälla jaktmarkerna i höstas, mycket beroende på att tryckplattan från 30-talet inte har så mycket spänst kvar i fjädrarna. Från tiden då jag körde 142 -73 så vet jag att M40 lådan och B-W T89, som satt i både 30-tals Volvo och Mopar, har samma ingående axel. Så då tänkte jag kolla om det inte är så bra att någon Volvomotor har samma bultmönster på tryckplattan som DeSoton har. Planen är helt enkelt att byta till en modernare solfjäderplatta.
DeSotons lamell är ca 237mm i ytterdiameter så då bör ju 164'ans 240mm koppling ligga så nära så tryckplattan kan funka mot den nytillverkade lamellen som jag har fått tag på. Kan ju vara intressant för C202 åkare också att det finns en stor lamell med 10-splinade centrumet?
Min fråga är då om någon kan vara snäll och mäta bultcirkeln och bultdelningen på 164'ans tryckplatta för 240mm lamell! Väldigt tacksam för svar!
MVH Jonas