PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Spitfire28
Hej alla Volvoister!

Denna fråga gäller egentligen inte Volvo utan DeSoto. Lamellen gick till de sälla jaktmarkerna i höstas, mycket beroende på att tryckplattan från 30-talet inte har så mycket spänst kvar i fjädrarna. Från tiden då jag körde 142 -73 så vet jag att M40 lådan och B-W T89, som satt i både 30-tals Volvo och Mopar, har samma ingående axel. Så då tänkte jag kolla om det inte är så bra att någon Volvomotor har samma bultmönster på tryckplattan som DeSoton har. Planen är helt enkelt att byta till en modernare solfjäderplatta.

DeSotons lamell är ca 237mm i ytterdiameter så då bör ju 164'ans 240mm koppling ligga så nära så tryckplattan kan funka mot den nytillverkade lamellen som jag har fått tag på. Kan ju vara intressant för C202 åkare också att det finns en stor lamell med 10-splinade centrumet?

Min fråga är då om någon kan vara snäll och mäta bultcirkeln och bultdelningen på 164'ans tryckplatta för 240mm lamell! Väldigt tacksam för svar!

MVH Jonas
av Spitfire28
Ja men det är enklare att slippa! DeSoton har märkligt nog exakt 270mm bultcirkel på tryckplattan. Däremot inga styrstift men om denna 164 koppling råkar ha samma bultcirkel eller väldigt nära så borde det gå att använda befintliga bulthål och stifta för den nya tryckplattan. Så gjorde jag i alla fall med svänghjulet som faktiskt inte var stiftat original. Efter att det skakade loss ett par gånger så tog jag mod till mig och handborrade stifthål i vevaxelflänsen. Har funkat i flera år nu! 8)

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]