PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Asak
#468490
Hej på er alla !

Junior har satt in en lätt trimmad B20 i sin Amazon men då dök problemen upp.........

Motorn får tryck i kylaren.
Ingen värme till värmepaketet.
Det rent ut sagt blåser i exp.kärlet.
Inget utslag på temp-mätaren , mätaren är samma som satt på orginal B18 i bilen (mekanisk?)

Motorn har ny toppackning och hade inte detta fenomen i donatorbilen.
Vad kan ha hänt?
av Rådlös
#468494
Trots ny topplockspackning, så ligger felet där. Trasig eller felmonterad packning, skevt topplock. Blåstrycket kommer därifrån.
Användarvisningsbild
av Asak
#468537
Hasse63 skrev:låter som ni köpt toppackningen på Biltema.
Nä , Mekonomen........
Anade själv att packningen var väck men varför värmeproblemen då ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#468550
Ett av symptomen på blåst packning är varierande värme.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Asak
#468600
Kan det bli så att det inte kommer värme av att packningen läker?
Varför funkar inte tempmätaren ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#468605
Mätaren kan ju vara trasig eller att givaren skadats. Med mekanisk menar du då den där gamla med eterfyllt rör mellan givare och mätare?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Asak
#468613
gnestakalle skrev:Mätaren kan ju vara trasig eller att givaren skadats. Med mekanisk menar du då den där gamla med eterfyllt rör mellan givare och mätare?

Mvh GK
En fläta från givaren , inte kabel.
av Rådlös
#468650
Det är ett tunnt metallrör innanför den flätan. Om röret skadas så fungerar inte mätaren alls. Hela mätaren är jämförbar med en vanlig fönstertermometer. I stället för en skala så påverkar etern i röret en arm på instrumentpanelen. Röret är alltså väldigt ömtåligt i så motto att det får inte vara något hål eller skarpt veck på det. Det går att laga, men är väldigt kostsamt.
av Hemulen
#469270
Vet en skrothandlare som beklagade sig över en anställd som klippt värmemätarna till amazonen=obrukbara och osäljbara. Normala förloppet vad jag minns är detta när det gäller Amazon: För det första ska termostaten ha en "pingla",sedan fyller man på vatten med glykol 50 procent,värmen ska vara på. Värmemätaren går upp till rött sjunker tillbaks sedan upp igen sedan ner.Bäst är nog att köra en sväng. Sedan efterfyller man vad som behövs. Går att sätta dit en universal värmemätare om du inte får tag i original(tillfällig lösning kanske). Misstänker du att packningen gått,ta ett kompprov eller fråga tidigare ägare om han planade toppen innan packningsbytet. :)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]