PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
tjaba=)

Har nyss renoverat mitt vänstre bakre girling ok, & den andra kolven (INTE den som sitter på luftnippel & bromsslangs sidan) sitter stumt. Bromsen låg på efter inbromsningen vid provturen, dock så rör sig den andra kolven mjukt å fint.

Det går ju bromsvätske kanaler till den andra kolven så då borde vell även den röra sig vid inbromsning?
Satte oket i mitt feta skruvstäd å försökte rubba kolven med en rörtång, men den vill inte.

Testade även att ta mitt gammla ok som förrut satt på andra sidan, men den kolven ville inte ut heller, (testade dock bara med tryckluft den här gången), så är det meningen att den kolven överhuvudtaget ska röra sig, den kanske bara ska vara nå slags motstånd?

För å tillägga så är bromsskivan ny, beläggen & bromsdetaljerna ny & bromsvätskan.

mvh fille*
Användarvisningsbild
av Ståhl
var du ur med kolvarna när du renoverade oket?
isf, var ytorna på kolven och i oket fina? och inte rostiga?
Eller tröck du kanske ur kolvarna med fett?
Har varit med om att det blivit stopp i kanalerna efter man gjort något sånt..
Användarvisningsbild
av filip2
Nja, den kolv som sitter fast tog jag inte ur när jag renoverade oket, men den andra kolven å cylindern är så gott som fria från rost :???:

jag la även märke till att beläggen var olika mycket slitna, så den kolven kanske redan hade gått i strejk innan renoveringen :(

farsan hade även en tungmekaniker på besök ikväll, han körde 240 hit, så jag fråga, å han sa att båda kolvarna ska röra sig; han sa att det var rost som fått kolven å kärva fast.

så det blir vell å köpa nytt ok :cry:
Användarvisningsbild
av filip2
sitter vell å skriver till mig själv nu men skit samma.

skruvade på nya oket idag å luftade bromsarna bak, det första som händer är att bromsen ligger på, svor lite, men tog ialla fall en provtur, så när jag INTE bromsar så drar den till vänster (kraftigt) å när jag bromsar så drar den till höger (kraftigt).
strax efter det gjorde jag en till inbromsning, då slog bara bromspedalen i botten, som om den bara låg löst där, typ.

är huvudbromscylindern trasig? eller är det bara luft i systemet?
måste ju fixa det här, går ju inte å sälja den som den står nu :(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara dåliga blomsslangar, Kan lossna bitar som lägger sig som stopp i slangen.

Mvh Gk
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror du måste byta bromsslangarna på de sidor där det strular men innan du försöker få loss bromsslangarna från rören så se till att du sprutar på 5-56 ,wd40 eller X4 (själv föredrar jag 5-56) i flera omgångar. En omgång är spruta på och vänta minst en kvart. Anslutningen mellan bromsslang och bromsrör kan nämligen vara svår att få isär. Se sen till att du använder bra väl passande verktyg för att ta isär kopplingarna.

Mvh GK
av Topgun
gnestakalle skrev:Jag tror du måste byta bromsslangarna på de sidor där det strular men innan du försöker få loss bromsslangarna från rören så se till att du sprutar på 5-56 ,wd40 eller X4 (själv föredrar jag 5-56) i flera omgångar. En omgång är spruta på och vänta minst en kvart. Anslutningen mellan bromsslang och bromsrör kan nämligen vara svår att få isär. Se sen till att du använder bra väl passande verktyg för att ta isär kopplingarna.

Mvh GK

Har upptäckt att *5-56* löser upp gummi!! kanske inte så bra om man har gummitätningar???
Spruta på *5-56* på torkarbladen så får du se.....hur dom blir!

jag skulle före dra' W-40,sonax elr nåt annat......

men,men........'5-56* är bra till mkt annat.....och löser sin uppgift :D
Användarvisningsbild
av filip2
ok tack, såg även nu att det var slut på bromsvätska, så det är vell nå läckage nån stans :cry:

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]