PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Berga
Tjena!

Har mätt upp lyfthöjden på kamaxeln (P-kam) i vår B30. Den varierar "ganska" mycket. Är det någon som vet vilken lyfthöjd det ska vara?

Mvh

Andreas
av Berga
Ja den sitter i en båt. Har hittat värden på alla möjliga olika kamaxlar men inte för just denna.

Motorn går jämt och fint upp till 3500 varv för att sedan inte varva mer alls. Gasar man mer så drar den bara i sig mer soppa. Har provat att ställa tändning och justerat förgasarna. Totalt utan resultat. Kan nästan bara vara kammen som gått ner sig.

/Andreas
av Vovlo_Henrik
Njae har motorn blivit så på senare tid?? Vet en som haft P-kam i en B20 bilmotor och då avtog effekten vid högre varv, båtmotorn är ju inte byggd för att tokvarva :wink:
av Berga
Grejen är den att det är ett dubbelmontage i båten. Den ena motorn varvar ut till 5000 rpm medans den andra knappt orkar upp 3500 rpm. Har provat att skifta förgasare, tändspole mm mellan motorerna utan resultat.

Så nu misstänker jag att det är kamaxeln som är dålig. Volvo vill inte ge ut värdena på P-kammen vid kontakt med dem. En ny vill de gladeligen sälja till mig för 8000.

/Andreas
av Rådlös
Ett förslag: Kontakta någon av alla dessa trimfirmor som finns. Och speciellt dom som säljer olika kammar och även slipar på beställning. Det finns ett flertal sådana firmor. Jag har aldrig prövat men tänker mig att dom är mer kundvänliga om du lägger fram ditt ärende på ett bra sätt. I och för sig kanske dom också vill sälja till dig, men något säger mig att dom är billigare än Volvo Penta. Flera av dom har dessutom tabeller på sina olika kamaxlar, på nätet. Just nu minns jag inga webbnamn, men börja med t.ex Amazonforum, eller Sävarturbo. Trimfirmor finns som t.ex. KG biltrim, Sten Parner, Sölve Ståhl mfl. Detta är sökbara ord, och när du väl kommer igång, så hittar du säkert fler.
OBS! Jag menar inte att du skall trimma din motor. Det är ju bara så att en marinkam är lite annorlunda än en bilkam. Och det är just dessa "trimkamfirmor" som har kunskapen om detta.

Edit: Jag sökte själv för skoj skull. Det var visserligen slutsålt, men du ser priset i alla fall.
http://www.kgtrimning.com/kamB30.htm
Kan kanske vara värt att kontakta dom och "ställa sig i kö" till en leverans?
av LarsBd
Det borde vara enkelt att kolla lyfthöjden i den friska motorn och om samtliga insugsventiler öppnar lika mycket har du facit där. Alternativ 2 är att kontrollera största lyfthöjd på den felaktiga motorn som förmodligen är rätt värde. Jag har aldrig hört talas om att en motor fått större lyfthöjd när något i ventilmekanismen blivit slitet. Lyfthöjden ska inte variera mellan samma typ av ventiler (insug eller avgas) som påverkas av samma kamaxel.
av Berga
Kompprov är gjort på den kassa motorn och visade bra världen. Ska leta fram värdena och skriva upp här.

Har ännu inte hunnit mäta upp den friska motorns lyfthöjd. Ska återkomma med lyfthöjder på den friska och kassa motorerna.

Ska titta på dessa firmor lite mera.

Tackar så mycket för alla tips och råd än så länge! :D
av Redlös
Om du har en frisk kam i den ena motorn så tänk på att du kan få den kopierad! På så vis vet du att du helt säkert har två identiska kammar. Ett förslag är KG-Trimning i S. Sandby, dom vet jag säkert slipar kammar efter mall. Det finns säkert andra som gör detta, så kolla runt lite på nätet! Det borde inte kosta mer än en ny kam iaf..

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]