PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av skrotnisse
#296075
Jag har en B230F motor monterad i min chrysler.
Till denna har jag insug från volvo samt en P175cdsu förgasare monterad.
Fördelare är från Volvo med brytarspetsar...

Har kopplat elen som följande...

Batteri + till startmotor och till tändnyckel.
Batteri - till chassi jord och motorblock.

Båda kablar är Volvo orginal från en B200 motor och bil 240 -84

Kopplat tändnings + till relä sedan till startmotor samt ett relä till tändspole
Sedan har jag kopplat kodensator på fördelaren till - på tändspole
Har kopplat - på tändspole till chassi jord
Har inte dragit jord kabel extra för toppen !

varför får jag ingen gnista på stiften ?
fick gnista igeå men inte idag !
har bytt kondensator och brytarspetsar samt ställt in avståndet till 0,4

Tips Någon ???

Jag står rådlös....

Den startade igår men inte idag vad kan vara fel ? Kan det vara jord fel eftersom toppen inte har extra jord kabel ?

foto på motor rum !
Bild
#296117
LarsBd skrev:
skrotnisse skrev:Kopplat tändnings + till relä sedan till startmotor samt ett relä till tändspole.
Varför och hur är reläena inkopplade?
kopplade tändnings plus till relä så den kopplar över ström till solenoiden på startmotorn för start, eftersom orginal motorns relä som satt där för startmotorn var trasigt så ersatte jag det med ett nytt.

kopplade likadant så tändspolen får en + 12V via relä för tändning.

kopplar jag direktmatning från batteriet till + på tändspolen får jag ibland gnista och ibland inte gnista på stiften.

snabb skiss på hur de e kopplat...

Bild
#297299
Hej,

Med tanke på topplockets bultar bör jordningen vara OK
Men visst för att vara säker lägg en tamp dit och kolla.
Om felet kvarstår... har du möjlighet att prova med en annan tändspole.
Därför... om du råkar ha överslag i denna kan gnistan "försvinna"

Lycka till!

//P
av LarsBd
#297342
skrotnisse skrev: Sedan har jag kopplat kodensator på fördelaren till - på tändspole
Har kopplat - på tändspole till chassi jord
Med en sådan koppling ska inte motorn starta, tändspole - skall kopplas till brytarens kabel där även kondensatorns kabelanslutning ska sitta. Kondensatorns hölje och brytarens stomme skall vara jordade. Kondensatorn har en dubbel flatstiftanslutning som också är kabelgenomföring i fördelaren, tändspole - ansluts utvändigt och brytaren invändigt.

Reläet för tändspole fyller ingen funktion och är bara en onödig felkälla, ta bort det och dra kabeln direkt från startnyckeln till tändspolen.
OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Vet du när senaste broms-skivor/beläg[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]