- lör 23 maj 2009, 13:15
Idag var det dags att ta ut P1800'an efter c:a 8 mån i garaget. Gick inte att få i växeln men sånt har jag råkat ut för förr så jag försökte starta med växeln i och koppling och broms nertryckta, men inte en chans, startmotorn orkar inte. En viss slirning kunde kännas men troligen från lamellerna i överväxeln, sen justerade jag bort spelet i kopplingsarmen för att få ett nytt läge på trycklagret, varmkörde och gjorde om samma procedur jag lät bilen rulla en bit (c:a 2 dm) innan jag bromsade men lamellen stitter fortfarande fast.
Nästa steg som jag tänker göra är: 1) Spänna upp kopplingsarmen så mycket det går (tills gängorna tar slut)
2) låta bilen starta med backen i (c:a 3m) och sen tvärbromsa, man tycker att lamellen skall släppa innan man pajar nåt annat men vem vet.
Alla tips är välkommna, skulle kännas som önödigt arbete att demontera växellådan för att få loss den det är ju ändå bara 8 månader i ett garage så det borde inte vara gravrost.
Göran
Nästa steg som jag tänker göra är: 1) Spänna upp kopplingsarmen så mycket det går (tills gängorna tar slut)
2) låta bilen starta med backen i (c:a 3m) och sen tvärbromsa, man tycker att lamellen skall släppa innan man pajar nåt annat men vem vet.
Alla tips är välkommna, skulle kännas som önödigt arbete att demontera växellådan för att få loss den det är ju ändå bara 8 månader i ett garage så det borde inte vara gravrost.
Göran