PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
hej batteriet verkade trött så jag mätte att generatorn bara laddar 12,70v, generator lampan slocknar när jag startar motorn iaf.

kolen är fina kan det vara laddrelät som är kasst?
av Rådlös
Det beror på A: Om du har ett separat laddningrelä? Då måste du mäta efter det.
B: Om du har inbyggt relä i generatorn, mäter du på generatorns utgångar. Eller i båda fallen, direkt på batteripolerna medan generatorn laddar.

Laddningsspänningen skall vara mellan 13,8 och 14,2 volt. Även om laddningslampan har slocknat så är det inte självklart att du har den högre erfordeliga laddspänningen.

Är du säker på att kolen inte går trögt eller kärvar i sina hållare?
av Noise
relät är inbyggt sitter på kolhållaren.

en grej jag glömde nämna är att laddlampan glöder till lite t.ex när man kört vindrutetorkarna eller annat som drar extra ström. så har det gjort sedan i vintras.
av LarsBd
Man ska alltid mäta på batteriet för det är den spänningen som laddar batteriet. Är den spänningen för låg mäter man på generatorns utgång (växelströmsgenerator) är den ok finns det spänningsfall som ska åtgärdas och är det också fel kollas laddkretsen (generator/laddrelä), mätning efter laddreläet förekommer endast på likströmsgeneratorer.
Att laddningslampan glöder har inget med dålig laddning att göra utan indikerar bara lite dålig kontakt i elsystemet, om det gäller Amazon finns felet i säkringsdosan vid övre korta säkringen.
Såg nu att det förmodligen är Duett som har ungefär samma elsystem som Amazon.
av Noise
tog med generatorn till jobbet idag där vi har en provbänk :D och den laddade fint 14,50volt
satte tillbaka den i bilen och den laddade bra där också.
så det var väll bara dålig kontakt eller nått :)

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]