PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ThomasÅkerlund
Hej på er ! :)

Min första tråd förmedlas härmed.
Jag renoverar just nu en BMW 502-57 som lider av för höga varv vid normal fart, ett inte helt
ovanligt problem med äldre bilar. Tidigare har jag skruvat en del PV,Amazon,140 som fungerade fint.
frågan är om någon har delat en låda med överväxel för att använda OD´n med någon annan låda?
i mitt fall så har BMW´n en löshängande ZF-låda med kort mellanaxel mellan motor och låda samt lång
kardan mellan låda och bakaxel.
ZF-lådan har kopplingskors bak och fram vilket gör den flyttbar efter lite handpåläggning vilket i sin tur gör en VOLVO OD intressant att hänga i bakkant. " Detta blev långt "
:?:
Fråga? Har VOLVO OD egen oljepump?
Har någon gjort ett täcklock till fronten?
Hur gör man med genogående axel ?

// Thomas
av Rådlös
Jag kan nog inte så mycket tekniskt om det här, men en bild ur instruktionsboken för Volvo 140-serien år -72 kan jag bjuda på. Det kanske hjälper dig något i ditt projekt, som för övrigt låter intressant.
Bild

Och för att försöka tolka något svar på din fråga om gemensam smörjning, så kan vi titta på en bild ur en instruktionsbok för Volvo 240 år -77. Där tycker jag det framgår att oljan är gemensam för dom båda enheterna. Men det säger ju inte att det är så på alla årsmodeller.

Bild
av ThomasÅkerlund
Tackar för svaret! :-)-)

-Nu funderar jag högt, hur i hm,hm kommer oljan över till OD´n?
Visst ser det ut som om axeln är lös mellan std-lådan och OD´n? ??:-/
av Rådlös
Utan att veta, måste jag dra den slutsatsen att det är delbart eftersom OD'n sitter bultad i bakgaveln på växellådan. Och även i främre gaveln på OD'n. Och axeln är ju rätt så lång och rak, vilket för mig, ger idéer att man kan skarva axlarna med en lämplig hårdlödningsmetod för att passa mellan Volvo och BMW, om det skulle behövas. Naturligtvis får man balansera osv. Men hela jobbet kräver ändå en mindre mekanisk verkstad.

Med frågan om oljan i OD'n tror jag helt enkelt det är så att man fyller i växellådan och där "rinner det över kanten" in i OD'n. Det är i alla fall min gissning.
Användarvisningsbild
av P1800
Volvo-växellådor för OD har en långre utgående axel som går ett gott stycke in i OD-lådan. För att använda OD:n utan den vanliga växelådan måste man alltså sätta dit en annan ingående axel och lagra den framför OD:n. Det går säkert att lösa. Jag har ett vagt minne av att jag sett en sån installation på en gammal MG, en sån som ser ut som två vinda 28'' damcyklar som lutats mot varandra :wink: Det kanske går att hitta en bild om man orkar Googla på MG TC och overdrive?

Vad gäller smörjningen så är det öppet så att oljan flödar mellan den vanliga lådan och OD:n så oljan flödar mellan. Det går säkert att bara fylla OD-enheten om man har den montrad separtat

Värt att tänka på är att det sitter en excenter på huvudlådans utgående axel. Den driver oljepumpen i OD-enheten.

Kul projekt, lycka till!
av ThomasÅkerlund
Tack för svaret P1800!

En sak är klar, det är alltid klokt att fråga kunskapen innan man river, nu börjar det klarna lite hur jag skall göra.

Först och främst så skall jag fräsa ett täcklock, eftersom ZF-lådan ligger på platten under bilen vilket gör att jag förmodligen tömmer den på olja och således överfyller OD´n.
Kapa primäraxeln och sätta ett medbringarfäste samt en packbox, så får det bli.

Har någon mer förslag eller funderinger/varningar så är ni välkommna.
Tack för mig så länge :-)-)
av goranw1
Hej du frågar efter andra funderingar så här får du en, BMW 502 väl en V8 med en hel del vrid och borde klara en annan utväxling i bakaxeln utan problem. Men du kanske redan undersökt detta redan. Jag har inte skruvat mer än jag behövt med tyska bilar så jag vet inte om det är en garage-myt att vissa modeller för den tyska marknaden hade en slutväxel med "längre ben" än det vi fick hit, för att kunna bränna på på Autobahn. Det kan vara värt en undersökning, om det finns torde det vara mycket enklare än att trycka in en od. men om du ändå tänker använda od. så skulle jag kolla upp om den som sitter i Jaguar XJ6 inte är kraftigare, eller surfa på "Laycock de Normanville" det kanske finns någon helt separat enhet.

Lycka till/ Göran

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]