PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#277670
Har ett oljeläckage på en B20 runt vevaxeln hur fixar jag det måste jag riva motorn? tacksamm för hjälp bilder, sitter i en 142 -70
av Vovlo_Henrik
#277741
Det är den främre tätningen misstänker ja ? :roll: Troligen är filtringen mer eller mindre borta men den är enkel att byta :-)-)

Du behöver ny filtring samt packning till transmissionskåpan (alukåpan)

1. Lossa remmskivan
2. Lossa transmissionskåpan (alukåpan), tänk på att det sitter 2 skruv på undersidan mot tråget
3. Gör rent kåpan och spåret för filtringen
4. Låt nya filtringen ligga i olja ett tag innan montering så den får suga åt sig oljan
5. Montera kåpan med filtringen på plats och kolla så avståndet mellan kåpa och vevaxel är lika runt om (centrerad)
6. Dra fast kåpan växelvis och kontrollera så den inte drar iväg åt nått håll
7. Montera remmskiva

Glömt något??? :roll:

Har tyvärr inga bilder men kan ev. ta bilder på vissa detaljer under morgondagen om det önskas :-)-)
av anteb
#277757
vore toppen me bilder om du kan, var kan jag köpa packningen? sprängskiss på motor?
av LarsBd
#277759
Om man antar att filttätningen med kåpa har suttit där i 20-30 år utan läckage är kåpan rätt monterad och ska inte röras.
1. Demontera remskivan.
2. Peta bort låsring bricka och filttätning, gör rent spåret.
3. Sätt i den nya oljegenomdränkta filttätningen befintlig bricka och låsring.
4. Återmontera remskiva och andra demonterade detaljer.
Låter man bli att ta bort kåpan sparar man mycket tid och svordommar. Kåpan är svår att montera centrerad om man inte lossar hela tråget och låter filtringen centrera kåpan utan påverkan från oljetrågets anliggningsyta.
Lossar man inte tråget så måste kåpan tryckas mot tråget lagom mycket och samtidigt komma rätt i sidled, detta är ett besvärligt arbete som är mycket svårt att lyckas perfekt med.
Om däremot kåpan har lossats tidigare och monterats felaktigt måste den tas bort och centreras om.
av Vovlo_Henrik
#277765
Ska försöka fixa bilder till imorgon kväll :-)-) Delar finns hos http://www.vp-autoparts.com, http://www.cvi-automotive.se, http://www.motoroldies.se även mekonomen m.f.l har troligen packningar till dessa :wink:

Letade lite snabbt på nätet efter sprängskiss:
http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47197?type=sc

Kåpan centreras automatiskt om filtringen sitter på sin plats när kåpan monteras :o Tråget dras fast sist :wink:
av Arne
#277796
I samband med detta rengör man också vevhusventilationen som kan ha orsakat läckaget.
Väljer man att fixa till både den främre och bakre vevaxeltätningen och ta loss oljetråget så är det lika bra att byta ut kåporna till en senare variant med simringstätningar. Man kan även låta fräsa ur de gamla kåporna så att dessa tätningar passar. Från 1975 års modell var det original på B20.
av LarsBd
#277811
Vovlo_Henrik skrev:Kåpan centreras automatiskt om filtringen sitter på sin plats när kåpan monteras
Ja men då krävs att man lossat tråget minst ett par mm runt om. Med bara de 2 skruvarna som sitter i kåpan lossade blir det ingen automatisk centrering eftersom tråget med gamla packningen trycker kåpan ur sitt läge. Låter man några trågskruvar sitta kvar dragna måste man tillgripa våld i någon form för att böja ner främre delen av tråget så att kåpan kan monteras och centreras automatiskt. Det är mycket extra onödigt jobb när det är så enkelt att låta kåpan sitta kvar.

Om ingen haft kontaktdonet isär och sedan var[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Hybriderna kan inte snabbladdas... Nej, precis. S[…]

Prova lyfta hjulet, låsa bromspedalen lä[…]

Här bör vi nog vara noga med nomenklatur[…]