PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej allesamman!

I slutet finns en komprimerad men tråkigare version av inlägget.

Situationen är denna:
Jag kan inte särskilt mycket om motorer/mekanik i bilar. Men har sedan länge velat lära mig.
Amazoner är en av dom snyggaste bilar jag känner till, alltså är det en sådan som ska bli mitt "läromedel".
Svetsare samt diverse vänner med mer eller mindre begränsad kunskap om bilar finns att tillgå.

Min målsättning är att införskaffa en bil som är körbar vid köptillfället men som hade mått bra av både rostlagning och en del mekande med motor/bromsar/växellåda osv. I slutändan vill jag ha en väl fungerande fin bil som jag kan vara stolt över att ha haft del i återställandet av.

Är jag galen som väljer en Amazon som "läromedel"? Är min uppfattning om Amazoner felaktig vad gäller att dom är lättmekade och att reservdelar finns att hitta billigt?

I slutändan vill jag egentligen ha en Amazon som på utsidan ser ut som orginalbilen förutom en lätt sänkning samt fälgar i american racing-stil, allt enligt mig smakfullt och stilrent utfört. Detta kommer att ske inom de närmsta året så det är inte så bråttom. Under huven vill jag däremot att det ska vara lite roligare.
Alltså undrar jag också vad man kan göra på den fronten.

Jag har läst en del om att en automatlåda från en 960+adapter är ett bra val tillsammans med 140hk motorn från en 850. Synpunkter?
Skivbromsar fram krävs för att få ha en motor med upp till 150 hästar, så mycket vet jag. Skivbromsar fram blev väl standard från -67, eller?

Vad tror ni om kostnader på det här? Ny motor+låda kommer inte att ske i första taget, så komplett bil från början får det bli.
Som exempel hittade jag detta på blocket:
"960 automat låda 26000mil växlar bra 800kr"
"motor 140 hk (B5252S) 7000 mil 5000:-"

Kan man lita på en växellåda för 800 kr? Trodde dom var mycket dyrare.
Är något av detta riktiga fynd så att jag kan räkna med högre priser när det väl blir dags för inköp?

Den kanske viktigaste frågan är väl: Vad ska jag vara uppmärksam på när jag går och tittar på bilar? Förutom det allra vanligaste alltså.

Otroligt tacksam för alla svar. Ett brinnande engagemang för att lära finns, nu ska det bara bli verklighet av det också!

KOMPRIMERAD VERSION:
Mycket begränsade kunskaper. Vill lära mig. Gillar Amazoner.

Är dem "lättmekade", är reservdelar lättfunna?
När blev skivbromsar fram standard?
Vad ska jag vara uppmärksam på vid inköp?
140 hk motor från en 850 + automatlåda från 960 har jag läst lite om, verkar vettigt. Synpunkter?

Än en gång stort tack på förhand till alla som tar sig tid till att hjälpa mig nu i början.
Du skall ju vara klar över att det är en bil som slutade tillverkas för 40 år sedan. Och skall du ha den som en hobbybil och skötas som en sådan, så är det säkert OK. Men knappast som en bruksbil med dagliga resor till och från jobbet året runt, dagis, idrotts och fritidshallar, köpcentrum etc. etc. Då slits den på samma sätt som alla andra bilar. Och har den då varit med några år, så kanske den har givit sitt redan tidigare.
Reservdelar finns, men det kostar. Likaså kunskap på forum som det här t.ex. Du tänker dig en modern motor. Det finns säkert dom som har lyckats med det, även om dom väljer en fyrcylindrig i stället. Men det är näst intill lika bra. (Effekt, bränsleekonomi, utsläpp o.s.v.).
Du frågar om det är lättmekat. I det avseendet är det varje garage och hobbymekares dröm att meka med en Amazon. Det är alltså plats och armbågsutrymme för dom flesta tänkbara jobben. Jag försöker inte tala illa om engelska eller franska jämnåriga bilar, men Volvo Amazon är ett under av logik och enkelhet i konstruktion och funktion.
Priser etc. etc. överlåter jag åt någon annan, för det är nog det svåraste av alltihop.
Lycka till!

Ett tillägg: Skivbromsar på framhjulen fanns redan 1963. Jag kan dock inte säga om det var bundet till vissa modeller eller standard på alla.
Skivbromsar kom som standard 1965, men fanns tidigare på Sport och en del polisbilar.

Själv tycker jag Amazonen är en bra bruksbil, minst lika bra som nån modern bil, tycker den är bättre än t.ex 140-serien (kör själv 140 -70 som ren bruksbil bland annat).
Dock börjar det bli svårare och svårare att hitta delar, och därmed dyrare.

Motor/växellåda skulle jag själv ha valt nån röd motor istället, för att det helt enkelt är enklare (och att dom går att kombinera med t.ex M41 så man kan ha kvar långspak).

Att kolla på är ju rosten främst, balkarna som man skruvar fast framskärmarna och A-stoplarna brukar vara "dold" rost som man inte tänker på om man inte vet om att det brukar finnas där, sen finns ju såklart rost på dom vanliga ställena, balkar, golv, hjulhus o.s.v. Framskärmarna brukar också rosta en del, främst i bakkant samt ovankant ovanför framlyktan.
Maskinellt brukar dom vara ok även om dom gått långt, men främst bakaxeln brukar väl vara halvrisig, lyssna efter oljud och känn om det är mycket glapp.
Framvagn brukar bussningar och kulbultar kunna vara slitna, men ingen större sak att byta, likaså bussningar i bakaxeln.

Skulle jag välja skulle jag nog ta årsmodell 67 o nyare tack vara bakaxelupphängningen som då blev bättre, men ännu hellre 69-70 då det då blev tvåkrets bromssystem också.
Det är som sagt inga problem att ha Amazon som bruksbil men om du har begränsade erfarenheter vad gällande bilreparationer bör du omedelbart glömma motor och växellådsbytet till det du planerade då även vridmomentet är begränsande. Med en original B20 och överväxel är det inga större problem att komma ner mot 0,7l/mil på lite längre körningar och en vettigt trimmad B20 har också en normal bensinförbrukning men det beror till största del på föraren. Skärmar och front är dyra saker, räkna med 13-15000 för dessa. Bakskärmar har utgått men det finns ekonomiplåt till de normala rostskadorna.
Det viktigaste du ska tänka på är att betala gärna extra och få en kaross och helst inredning i bra skick då totalkostnaden förmodligen blir mycket lägre med ett dyrt bra objekt jämfört med ett billigt dåligt.
Kraftöverföringen är inte så dyrt eller svårt att fixa så var inte rädd för en slammrande motor eller skrapande växellåda men kom ihåg att pruta om sådant skulle visa sig.
Och som sagt välj så ny bil som möjligt.
Tack för tipsen än så länge.
Det jag letar efter i första hand nu är en 2-dörrars från 69-70.
Det kommer absolut inte bli en bruksbil, jag räknar med att köra den kanske en gång i veckan om inte mindre. Mer är inte planerat. Motorbyte och lådbyte är ett projekt för längre fram i tiden, först och främst vill jag fixa till det befintliga.

Relativt rostfri med vettig inredning får det bli, och då betala kanske lite mer.

Det faktiska inhandladet av bilen kommer inte att ske nu direkt, utan jag ser framför mig några månader av kollande på blocket/tradera efter det där exemplaret som är perfekt för mig. Med allt vad gäller pris/rost/motor/årsmodell/slitage på inredning och allt annat liknande.

Har ni några tips på var man ska leta annonser? Förutom blocket, tradera och lokaltidningen.
Blocket å tradera är egentligen de sämsta ställena vad gäller priser, de brukar trissas upp en hel del där :???: Fast du har ett enormt utbud där istället och bortimellan kommer riktigt fina Amazoner till vettiga pengar :wink: Du verkar inte ha för bråttom och det är bra för Amazoner finns det gäller bara att vänta in rätt tillfälle, amazonklubben har en del annonser och att prata runt lite bland arbetskamrater och bekanta är ingen dum ide :-)-)
Annonsera själv i annonsblad och övriga lokala tidningar så har du chansen att hitta en vettig bil för rimliga pengar. Tittar du bara på säljesannonser är det redan 4 stycken som har ringt till säljaren och antingen köpt bilen eller trissat upp priset till sanslösa höjder.
Bra att veta då jag än så länge inte tagit kontakt med någon som satt ut annonser, utan bara smugit omkring på blocket osv.

Köpes-annonser ska sättas ut när det börjar bli dags och jag bestämt mig för vad jag verkligen ska sikta på.
Senare modeller är betydligt mer bekväma och lätta att hitta delar till men de tidigaste är enligt mitt tycke betydligt snyggare. Mer påkostade vad gäller smådetaljer osv. Från början var det lite ut av en "lyxbil" men allt eftersom åren gick blev det mer och mer en standardbil. Här finns lite info om vad som skiljer mellan olika årsmodeller.

http://user.tninet.se/~gpr324w/historia.html

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]