PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Vovlo_Henrik
Rostställen du bör kolla är innerskärmarna längst fram där skärmar + front går ihop, infästningen för huvgångjärn, sen de klassiska ställena som skärmkanter trösklar och golv, infästningen för tvärstaget till bakaxeln kan även rosta sönder i infästningen till karossen :wink: har säkert glömt något :)

7000:- är ett okej pris om den nu är så fin som på bilden, ett + är även om den klarat sig från tidigare fusklagningar som kan ställa till en hel del senare problem :wink:

Det som är kul med 140 serien är att de fortfarande är billiga i delar och lättskruvat :-)-)
av Rådlös
En bil som är mer än 40 år torde inte följa gamla "tabeller och regeler" i fråga om statistiska fel och brister. Du får helt enkelt söka igenom "allt". Det lyser ju t.ex. lite brunt under vänster blinkljus, och vänster framdörr ser lite konstig ut i underkanten. Dessutom saknas vänster backspegel. Man häpnar lite över miltalet, 14 - 15 000 mil på en 40 år gammal bil. (Min 240 är bara 17 år och har gått en bra bit mer än två gånger så långt!) Tag komptest på motorn. Varmkör och testa kylet. Lyft på alla mattor. Leta efter oljefläckar.

Men för 7 000 kr kanske du får en förhållandevis bra bil?
av Amarace
7000kr är ett ok pris, för det får du ju knappt en besiktigad bil överhuvudtaget, sen ser den ok ut också, relativt orörd, rätt framskärmar o.s.v.
Rost finns alltid, men kolla framförallt var den är.

Billiga delar vet jag inte om det är, om framskärmarna är rostfria på den där är dom ju nästan halva bilens värde.
av greenbay
Det är en klassiker, som jag antar att du inte skall köra med "till vardags". Säkerhet är det inte mycket med, med en så gammal konstruktion, inget nackskydd mm.
Vänsterdörr verkar ok, det är gummilisten som hänger ut ngt, tror jag.
Som hobbybil verkar den utmärkt!
Klart köpläge, det finns inte många sådana kvar nu.

/Greembay
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad förväntar man sig för 7 000 kronor? :wink:
av Amarace
Vovlo_Henrik skrev:Det jag menade med billiga delar är att det finns otroligt mkt begagnat som är i bra skick :-)-)
Fast just till en 68 finns det inte otroligt mycket begagnat i bra skick.
Speciellt för 67-68 är bl.a
Inredning
Framvagn (övre bärarmar, styrsnäcka, hjälpstyrarm och styrstag/leder), och det är inte så lätt att hitta
Stödlagergummi ( även 69, tror dock dom nytillverkas nu, inte säker)

Fram till 70 är även detta b.la speciellt och lite svårt att hitta
Framskärmar (dyra och svåra)
Front (dyr och svår i bra skick)
Bakaxel med bärarmar och bärstag och handbromsvajer (inte så svårt, men inte superlätt att hitta i bra skick)

Mycket lättare om det är årsmodell 71 o nyare att hitta originaldelar begagnat.

Sen börjar allt till 140-serien bli svårare att hitta, och även dyrare eftersom folk har börjat inse att dom ju är gamla och att utskrotningen gick/går snabbt, så det blir svårare och svårare att hitta delar.
Tyvärr lär det inte bli lättare att hitta delar heller. (därför bunkrar man upp medans det går om man ska göra 140 :))
av Amazon
För 7000 kan du inte räkna med att få en 144 i perfekt skick. Jag sålde min 144-68 för ca 2 år sedan och fick 20000SEK. Den var förvisso riktigt fin (hade gått knappt 9000 mil) men inte helt utan skavanker.
av prestones
Varit seg på att svara men tack för bra tips som jag gick efter när jag var och kollade på den.
Den hade lite mer rost än han sade men jag anser att den har klarat sig bra.
Rosthål vid vänstra huvinfästningen, högra bakskärmen och under vänstra framlyset var den värsta rosten jag kunde hitta.
Sedan var det ytrost på dörrarna och andra ställen. Inredningen var i perfekt skick förutom nedsutten förarstol(är ju som standard kanske?)
Miltalet ska stämma enligt killen, dock inget jag kollat upp. Men som skicket är så verkar det troligt. Inga gamla lagningar.

Så nu har jag förklarat lite hur den var, är ju rätt ny på dessa bilar och har inte kollat på någon annan.
Men skulle ni anse att den är värd 7000kr?

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]