PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrjockis
som det står i rubriken handlar det om att sätta i en b23 och m46 låda i min volvo 140 :wink:

funderar på vad som mer än att bygga om kardantuneln och växellådsfästet som behövs göras :P

vissa säger att det går att sätta i en b23 med m46 låda direkt i om ja bygger om kardantuneln och växellådsfästet och vissa inte :roll: givetvis är de lite som får göras om så som byta till gaswire istället för stag och sådant... men passar motorn direkt på motorfästena? inga krav elr sådant på att motorn ska vara rakstäld elr sådant och eftersom ja ska ha m46 låda så måste ju motorn vara sneställd.

kom gärna med svar så fort som möjligt så ja kan börja me att sätta i motorn ;)
Användarvisningsbild
av Ståhl
tror inte motorn passar direkt på motorfästena, tror du måste bygga nya isf.
Sen beror de ju på vad det är för b23 du ska proppa i ochså så den får plats på bredden när du sneställer.
Användarvisningsbild
av mrjockis
jag har ju en 144a -67 tänkte sätta i en b23a (förgasarmotorn) tänkte att eftersom ja ska sätta på min m46 med overdrive också så måste de vara lättast att ha den sne ställd som den är orginal i 240.... för annars hamnar ju växellådan på snedden.....
Användarvisningsbild
av Ståhl
mrjockis skrev:jag har ju en 144a -67 tänkte sätta i en b23a (förgasarmotorn) tänkte att eftersom ja ska sätta på min m46 med overdrive också så måste de vara lättast att ha den sne ställd som den är orginal i 240.... för annars hamnar ju växellådan på snedden.....
Ja det kan stämma, dessutom tror jag att du måste sneställa den även fast du har någon annan låda eftersom jag tror att förgasarmotorn (b230A) så måste förgasaren stå rakt?
Användarvisningsbild
av mrjockis
ja de har jag också tänkt på :wink: men en b23a med m46 låda skulle de passa direkt i motorfästena?

kardantunneln har ja redan börjat bygga om och växellådsfästet har ja börjat på så skulle vilja få i motorn för att få ut lite mått å grejer :P
av Rådlös
Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, men ställer mig frågande till problemet: Om man har sådana ambitioner att man skall byta en motor till en helt annan motor, så får man väl lungt räkna med att göra improvisationer med allehanda fästen, kabeldragning och inte minst mekanik. Där vi då är tvungna att räkna med svets och plåtarbeten.
Om man nu är inställd på allt detta som kommande åtgärder, är det då inte en "bagatell" att smida till ett par specialgjorda motorfästen?
Som ett exempel på hur det kan göras, dock inte jämförbart med "mrjockis" projekt kan man kolla den här sidan:
http://www.nbmarine.se/ Gå vidare in på A-fordsidor, och välj Dagbok. I någon av dom första dagboksmånaderna visar bilbyggaren hur han fäster upp motorn. Originalmotorn satt alltså stumt fästad i ramen. Här blir den på modernare vis, upphängd i gummikuddar.
Detta är naturligtvis inte överförbart i B 23-fallet, men jag vill visa på tankegången, att passar inte enheterna, så får man uppfinna och konstruera själv. Är man ändå igång med att bygga om kardantunnel etc. etc. så är väl ett par smidda, och kanske svetsade ½ tum stålbitar knappast något problem?
Användarvisningsbild
av mrjockis
men altlså att j akommer få göra om en hel del har ja redan räknat med :P men tänkte kan man få slippa vissa grejer så är ju inte det helt fel :P och eftersom motorn ändå ska vara sne ställd så ställer ja frågan igen... är det någon som vet om b23an passar på b20ins motorfästen om man ska ha motorn sneställd....
av Amarace
Nej den passar inte!
Beroende på hur du gör så kommer du att behöva göra om iaf ett fäste. Du kan behöva smida till framvagnsbalken också för att tråget inte ska ta i.

Och som sagt lyft dit paketet så ser du ju hur allt passar, hur ska du göra växellådsbalken om du inte har grejjerna på plats för att se att det passar?

(jag brukar säga att om man inte själv kan tänka ut lösningar så ska man kanske fundera på om man ens ska göra en ombyggnation 8) )
Användarvisningsbild
av mrjockis
växellådsfästet gör jag så att ja borrar i gölvet å svetsar fast två bultar som ja sedan sätter muttrer på så di höller i växellådsbalken.... ärr inte bara när man rakställer motorn som oljetråget tar i?

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]