PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag har ett litet visslande ljud som bara kommer när jag har kört en stund i 90 km/h. trycker jag då ner kopplingen och går ner till tomgången så hör jag det tydligt, Tomgasar jag lite så sänks det visslande ljudet i hz inte i db, alltså frekvensen sänks. så när jag släpper så ökar frekvensen igen, problemet är att ljudet försvinner när jag går ner på tomgång mer än ca 5 sek så jag hinner aldrig att stanna och lyssna efter ljudet. startspray har jag försökt med och också lyssna med ett plaströr. jag har med min hörseln kunnat lokalisera ljudet till någon stans i motorrummet, men nu kommer jag inte längre. alla slangar är nya och och förgasaren nyrenoverad, även servo packningen och insug/grenrörspackningen är ny.

Är det någon som har haft problemet innan?
av vilkenkarl
Hejsan!

Jag hade ett liknande fenomen på min Triumph som jag renoverade för några år sedan. Ljudet kom ifrån luftrenaren och det här låter som precis samma problem.
Kolla så du inte har någon spricka i det alternativt att filtret drar tjuvluft från packningarna både invändigt och utvändigt. Det kan mycket möjligt vara så att filtret är för tätt och ett vaccum bildas, därav ljudet.
Som du beskriver ljudet finns det även en möjlighet att packningen till insuget inte är helt tät, även om den är ny.

Är du boende i Sörmland med omnejd är du välkommen förbi garaget så ska jag trolla bort problemet och bjuda på en kopp kaffe!

Mvh,

Daniel
av Frownlayer
tyvärr så står bilen undanställd och avställd för närvarande. och jag kommer nog att riva ur hela motorn och göra en upphotning av den. samt byta låda, bakaxel och massa bussningar.
tack för tipset
av Frownlayer
Just nu har jag kört en 30-milsrunda med min 142. Den gick lysande hela vägen, men under den tiden så hade jag ett lysande tillfälle att testa visselljuds-syndromet, som jag stör mig på.

Symptom:
1. Under 2500 varv finns inte ljudet alls, över det så "hittar" jag det hela tiden.
2. Uppkommer gärna när man har legat ett kort tag på samma varv(½ minut). försvinner om man gasar till lite lätt.Men(följ nr3)
3. Uppkommer igen när man släpper bara lite. (vilket betyder att man konstant måste ligga och öka för att slippa höra det.)
4. Ljudet har olika tonfrekvenser. Trycker man ner kopplingen och "testgasar" lite så sjunker ljudet kraftigt vid ca 500 varvs ändring, och höjs kraftigt när man släpper ingen.
5. Ljudet försvann helt och kunde inte framkallas under några omständigheter efter ca 20mil konstant körning.
6. Ljudet kom tillbaka när motorn hade stått och kallnat och senare startades samma kväll.

Innan jag åkte så kontrallerade/planade jag alla ytor, på förgasare, luftrenare. filtret är av märket pipercross och släpper igenom mycket mer luft än ett original. ljudet finns om man kör utan luftfilter.
Detta leder mig till 3 saker.
1. Felet ligger i förgasaren. (glapp i spjällaxeln är ej kännbart)(förgasaren är nyrenoverad med nya packningar, nål och munstycke.)
2. Någonstans i insugsdelen finns kanske sprickor. men tomgången ligger stadigt perfekt mellan 800-900 varv
3. Fördelarsugklockan kan ha trasigt membran och därför vissla.(har inte testat att koppla bort den och köra.)

Allt som ni vet kan frambringa ett sådant vakumvisselljud är för mig bra tips som gärna kollas upp inför nästa 30-milsrunda som ska göras på söndag.
av Amarace
Har du en SU förgasare? Lev med det isåfall :)

En del SU har det där visslandet, varför vet jag inte, min teori är att det beror på att vakumkolven börjar bli sliten el liknande.

Har du stromberg däremot vete attan.
av Frownlayer
Det e stromberg som jag har på nu... och har alltid haft... det konstiga är att det försvinner efter ca 20 mil. kan det vara så att förgasaren blir så pass varm då så att trotteln ökar i storlek och att den slutar att tjuta?
av Amarace
Med en Stromberg ska man inte kunna få det ljudet på samma sätt iomed att det är ett membran som gör att trotteln lyfter på den, på en SU är det luftkanal och spår i trotteln som gör att den lyfter, och jag tror det är iomed det som det uppstår "tjut" när det blir lite nött på en SU.
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]