PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
Har en 142 -69 med en b20A (stromberg).
Den går ryckigt, som att den hoppar fram vid jämn gas.
Går bra när man gasar mer men hoppar bara fram vid jämn låg/mellan gas. :|
Har provat göra ren förgasaren, men vart inge bättre för det.

Någon som har något humm om vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ryck på jämngas brukar vara första tecknet på att den är mager. Prova att öka bränslet lite. På en gammal stromberg innebär det att pressa munstycket med secialverktyg, men se om det går att flytta upp nålen en bit om du släpper stoppskruven.
Användarvisningsbild
av Ståhl
Sparkz skrev:Ryck på jämngas brukar vara första tecknet på att den är mager. Prova att öka bränslet lite. På en gammal stromberg innebär det att pressa munstycket med secialverktyg, men se om det går att flytta upp nålen en bit om du släpper stoppskruven.
var sitter stoppskruven då?
av Frownlayer
det låter som felet jag hade på min bil. det var jävligt att komma åt... jag renoverade hela förgasaren och bytte alla slangar och även packningen vid insuget och förgasaren.
felet ligger i att bilen får lite för mycke luft i bränsle/luft blandningen, antingen så höjer man trottelnålen lite/sänker munstycket, eller så renoverar man upp förgasaren och sätter dit nya slangar. OBS kolla även att locket till kallstartskompenseraren är hel (det vita avlånga plasthöljet som sitter framåt.)
Användarvisningsbild
av Ståhl
Frownlayer skrev:det låter som felet jag hade på min bil. det var jävligt att komma åt... jag renoverade hela förgasaren och bytte alla slangar och även packningen vid insuget och förgasaren.
felet ligger i att bilen får lite för mycke luft i bränsle/luft blandningen, antingen så höjer man trottelnålen lite/sänker munstycket, eller så renoverar man upp förgasaren och sätter dit nya slangar. OBS kolla även att locket till kallstartskompenseraren är hel (det vita avlånga plasthöljet som sitter framåt.)
Okej, jo jag hade också funderat på det, men somsagt så har jag tagit isär hela förgasaren och bytt alla delar som behövdes bytas.
Finns det ingen luftskruv på dessa förgasare som man kan skruva in en bit så den får mindre luft? :|
av Frownlayer
nej. men får flytta upp nålen på den. det går på 2 min.
tag bara bort förgasargummikåpan på den, lyft upp trotteln, sen sitter det en skruv som håller nålen i rätt höjd, lossa lite på den bara och flytta in nålen. skruva tillbaka allt igen... klart
Användarvisningsbild
av Ståhl
Frownlayer skrev:nej. men får flytta upp nålen på den. det går på 2 min.
tag bara bort förgasargummikåpan på den, lyft upp trotteln, sen sitter det en skruv som håller nålen i rätt höjd, lossa lite på den bara och flytta in nålen. skruva tillbaka allt igen... klart
Tack!
Återkommer med resultat ! :D
DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]

Vad är det för fläckar?

@Bilblind ,Är det hos en bilhandlare. Ett ti[…]

Volvo s70 1998 problem med luften

När bytte du bränslefilter sist, glö[…]

Fick indikationer från en bilmekaniker att v[…]