PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ståhl
letar efter någon generator som laddar lite mer än 35A som orginal gör på b20.
Passar alla volvo generatorer på b20? Eller från någon annan bil som har samma fästen?
Vet att de finns 80A volvo generatorer, men från vilken modell?
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Har för mej att det fanns en så kallad taxi generator till 740 om jag inte minns fel men om den
passar din vette fasingen men det går säkert att pilla i hop om man är lite händig

mvh/olof
av Rådlös
Om du inte lyckas hitta någon generator efter dina önskemål, kan du titta på fritidsbåtar och deras tillbehör. Där finns det mycket att välja på, inklusive fabriksrenoverade generatorer.
Men rent generellt tycker jag att du borde kunna ta vilken växelströmmare som helst. Det viktiga är ju bara att den hamnar på rätt plats med remhjulen, i linje med vattenpumpen och vevaxelhjulet. Och det måste ju gå att justera med distanser (planbrickor?) om det skulle behövas.
Sedan skall naturligtvis inkopplingarna stämma. Äldre generatorer hade laddningsregulator i en separat burk på utsidan. Nyare har dom inbyggda. Jag vet inte exakt, men omkring 1970 och framåt, hade nog dom flesta inbyggd regulator?

Här är en sida om Volvo Amazon, och hur man byter från likström till växelström. Men rent generellt måste ju principerna vara detsamma för dig. Du får säkert några användbara tips. Om inte annat för att spara på "hyllan".
http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html
Användarvisningsbild
av Ståhl
Rådlös skrev:Om du inte lyckas hitta någon generator efter dina önskemål, kan du titta på fritidsbåtar och deras tillbehör. Där finns det mycket att välja på, inklusive fabriksrenoverade generatorer.
Men rent generellt tycker jag att du borde kunna ta vilken växelströmmare som helst. Det viktiga är ju bara att den hamnar på rätt plats med remhjulen, i linje med vattenpumpen och vevaxelhjulet. Och det måste ju gå att justera med distanser (planbrickor?) om det skulle behövas.
Sedan skall naturligtvis inkopplingarna stämma. Äldre generatorer hade laddningsregulator i en separat burk på utsidan. Nyare har dom inbyggda. Jag vet inte exakt, men omkring 1970 och framåt, hade nog dom flesta inbyggd regulator?

Här är en sida om Volvo Amazon, och hur man byter från likström till växelström. Men rent generellt måste ju principerna vara detsamma för dig. Du får säkert några användbara tips. Om inte annat för att spara på "hyllan".
http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html
okej jo det fattar jag. Har nämligen gjort många fästen till generatorer till epor och dyl..
Och jag har ju redan växelström i 142an.

Men den där s.k "taxi-generatorn", hur många Ampere laddar den ? Och är dom lätta att hitta?
Eller om någon vet någon annan volvo som har en generator som laddar i ca 60-80A ?
av Rådlös
Taxigenerator har jag aldrig hört talas om. Det är nog ett mindre exakt uttryck. Men jag har inte hört allt. Kolla här på några exempel:
http://www.blocket.se/vi/15607011.htm?ca=11_s
Det finns säkert många fler att välja på, men här ser du lite med priexempel m.m.

En fråga i sammanhanget: Har du, eller avser du, sätta i ett större batteri för att tillgodogöra dig den större generatorn?
Användarvisningsbild
av Ståhl
Rådlös skrev:Taxigenerator har jag aldrig hört talas om. Det är nog ett mindre exakt uttryck. Men jag har inte hört allt. Kolla här på några exempel:
http://www.blocket.se/vi/15607011.htm?ca=11_s
Det finns säkert många fler att välja på, men här ser du lite med priexempel m.m.

En fråga i sammanhanget: Har du, eller avser du, sätta i ett större batteri för att tillgodogöra dig den större generatorn?
Okej.. Jag har heller aldrig hört talas om någon generator som kallas Taxigenerator tills NORDIC MAN berättade om den.

Ja självklart, sitter ett 60A batteri i bilen nu och känns lite dåligt att ha en generator på 35A då. Troligtvis ska det i ett 90A batteri senare.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
det ärsant som de flesta svarat enklast är ju att åka till närmsta skrot o kolla runt på deras hyllor och läsa på olika generatorer vad de ger i uteffekt eller vad det nu heter o jag har för mej att från början av 70 talet har alla volvo generatorer inbyggt laddnings relä
Användarvisningsbild
av Ståhl
NORDIC MAN skrev:det ärsant som de flesta svarat enklast är ju att åka till närmsta skrot o kolla runt på deras hyllor och läsa på olika generatorer vad de ger i uteffekt eller vad det nu heter o jag har för mej att från början av 70 talet har alla volvo generatorer inbyggt laddnings relä
Okej.
Men var brukar laddningsrelät sitta annars då? tänkte se om jag har inbyggd eller inte.
Jo det vore ju det lättaste.

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]