PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Nu har jag mentalt ställt mig in på att renovera upp originalramen, trots att det kommer att innebära en hel del jobb. Flera partier är genomrostade och kommer därför behövas bytas. Min tro är att ca 35-40% av materialet behöver att bytas.
Frågan är hur mycket man får byta innan den i laglig mening tappar identiteten.

Nästa fråga är hur man bäst går tillväga. Att skära loss "bottenplåten" som just nu ändå bara har samma bärighet som ett kex som legat ute över en daggig sommarnatt innan blästring låter rimligt, eller? Finns det ekonomiplåt att tillgå?

Ramen är en PV 445: från troligen 1949, ch.nr 192

Mvh,

Daniel
Ingen ekonomiplåt finns, du får klippa till bitar. Många föredrar att renovera gamla ramen och det har säkert sin tjusning, men du får aldrig till den lika bra som om du skulle få tag på en bättre begagnad ram eller delar av en bättre ram. Det är svårt att få till rätt böj över bakaxeln. Klipp först modeller i papper så du får rätt vinklar på böjarna.
Till din renovering skulle jag rekomendera dig att köpa in plåtarkt typ 1mm & 1,5mm samt 2mm alltid bra att ha lite tjockare vid kritiska förstärkningar, införskaffa plåtbock och plåtsax modell större.

vad jag förstått så kan du byta mer eller mindre all plåt om så behövs utan att den tappar indentiteten , bara viktigt om några märkningar finns måste dom ersättas, tror den frågan kan svaras av närmaste SFRO besikningsman kolla deras hemsida och försök nå den som finns närmast dig.

Jag vet inte hur jag skulle gå tillväga på just din bil men troligen skulle jag separera ramen från karossen och jobba vilket underlättar när man jobbar med delarna.
Svårlösta vibrationer

Det som både däckfirmor och bilä[…]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]