PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ante_jonta
I ett något annorlunda ärende vänder jag mig till medlemmarna den här gången.
Jag har byggt en "trutsnurra" till vår skyddsjakt på tippen. I stort sätt en vindrutetorkarmotor med armar där det sätts fast redan skjutna trutar för att snurrande locka fler ner till skotthåll.
Den har funkat bra hela våren men nu har den pajat, motorn är från en 240 -89 en sådan där vanlig med vinkelväxelhus.
Det är plasten i drevets nav som har spruckit.
Min fråga till er är, vart och till vilka bilar vet ni om att det var den äldre sortens rektangulära motorer?
Jag har en för 24V i min volvovalp och det verkar vara en bra mycket stabilare konstruktion.
2 metalldrev och ett i backelit.
Visst, det finns säkert till andra valpar med 12V system, men kanske att dom tingar ett högre pris än om man kan plocka ur en vanligare bil på någon skrot?
Tacksam för tips!
av ante_jonta
kom just på en sak.
Kan det vara så att det finns äldre modeller av den vanliga motorn (som den jag tog från min 244 -89) med snäckväxel och skruv på motoraxeln där drevet är tillverkat av metall istället för plast?
Det skulle ju också hålla för påfrestningarna.
AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Vw passat

Hej. Har en vw passat kombi,2018 bensinare. Som g&[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]