PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av JIDDAN
Hej..Behöver lite tips om hur jag kan få min 142a att bli då bränsle snål som möjligt.
Äger en -72a med B-20 Planad e topp,k-kamm,weber 36-36 Motorn är för övrigt i bra skick.
Går hyfsat men ingen värsting precis. Valet nu är ju att antingen trimma ordentligt för att få en ricktigt kul bil :twisted: eller att försöka få en så bilig(bränslesnål) som möjligt. Lutar mer åt det bränslesnåla alternativet då jag har andra törstiga bilar :roll: . Funderar på att sätta på en planad B-18 topp. Annan kamm (vilken rekomenderas??) Vad ska man satsa på för förgasare.. Jag bryr mig inte mycke om hur slö bilen blir då jag mest kommer att använda den som ”till o från jobbet bil” Är tacksam för tips.
Mvh/JIDDAN
av Rådlös
Om du inte har gjort det förut, så skall du se till att du har: Färska tändstift, helst elektronisk tändning, men färska brytare och rent och oskadat fördelarlock gör sitt till också, rätt inställd tändning, rena och oskadade tändkablar, väl injusterad förgasare, färsk luftrenare, fungerande luftförvärmning (om det finns), färsk termostat, färsk olja och oljefilter, tomt bagagerum, inget takräcke eller takbox, rätt däcktryck, gärna mer än rekommenderat, anpassade däck, undvika kallstarter och sist och inte minst en vettig körstil.
Tycker du ändå att bensinen är för dyr, kan du späda ut den med lite E85.
av LarsBd
Det är ganska enkelt att få en bränslesnål B20, bygg motorn exakt efter originalspecifikationerna vad gäller kam topp och förgasare men fördelaren byts ut till en ny 123 ignition.
Montera en M41 växellåda och behandla gaspedalen varsamt.
Allt ska vara i bra skick, förgasaren ska helrenoveras och i övrigt ska allt från fläktremsspänning till däcktryck hålla sig inom Volvos toleranser.
En gång i tiden har några personer lagt ner mycket tid och pengar för att hitta rätt förgasarbestyckning och tändkurva till B20 med a b eller c kam så det har ingen större betydelse vilken motor du bygger A B eller D bara man använder gaspedalen med förstånd.
av JIDDAN
Tackar för åvanstående tips..Har tänkt att sätta i en ny 123 ignition.
Vill kunna blanda i lite E-85 :lol: . Frågan är väll hur många procent man mixa i. På 740 gick det bra upp till 30% och cheeroken funger det med hela 50%..Innan den börja dra mer soppa .Fast då talar vi ju om insprut...Fördelen med E-85an är ju att man höjer oktanen en del M.ao. kan man höja kompen rejält?? ?:-/
av Rådlös
Njaaa, högre komp går nog bra, men det finns väl en praktisk gräns för det också? Men 123 Ignition har ju färdiga tändkurvor för olika förhållanden, bl.a. för E85.
Ett insprut med Lambdareglering reglerar ju sig själv till stor del inom ett förhållandevis brett område. Med förgasare blir det lite krångligare om man inte vill laborera med större munstycken etc. etc. Men då kan man i bästa fall köra på enbart E85. Muntligt brukar det sägas att man kan blanda i upp till 15 - 20 % E85, om man inte konverterar. (Ombestyckar förgasaren). Men kolla på http://www.etanol.nu Där vet dom mera. Och det finns även förgasarfirmor som säljer munstycken och nålar anpassade för E85.
av Arne
Kom ihåg att byta flottören till en i mässing om du ska köra på höga halter av E85, annars förintas flottören om den är i plast.
Weber 32/36 är en ekonomisk förgasare.
av 164anders
En sak till som gör en del är att montera en elfläkt, antingen så köper du en ny eller så tar du en på skroten dessutom så blir det bra my6cket tystare.
av vilkenkarl
Hm, E85 funkar normalt inte så bra på förgasarmotorer...
Hasta snarare iväg till skroten och riv åt dig en B230:a med sprut, så får du både fart och ekonomi. B 230F (sena 740/940) är busenkla att skruva i, glöm bara inte att sno elektoniken. Bästa dealen får du om du kommer över en utrangerad hålk med bra snurra.

På "gamla" 960 matar den givaren e[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]