PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mottez
Hej. Helt ny på forumet Och jag måste be om råd och tips från er med mer erfarenhet.
Blir snart ägare av en Amazon med b20 motor. Den b20 som sitter i nu måste lyftas ur och gås i genom, för att sedan ersättas av en ny servad b20.
Jag har bara inte några tidigare erfarenheter av att byta motorer, Vad ska man tänka på ?, I vilken arbetsföljd är det smidigast att göra olika saker m.m
(Har till gång till motorlyft, och motorstativ.)
Har letat på forumet men inte hittat någon tråd, som passar mig. (tipsa mig om ni vet att det finns en passande tråd så behöver jag inte starta en ny :) )

Skulle vara jätte tacksam för alla råd och tips jag kan få. mvh/Mårten
av Hemulen
Hej. Vad jag minns så börjar man med att skruva bort motorhuven,Batterikabel lossas, kylaren ska väck,lossa avgaset vid grenröret,sladd till oljetryckgivaren, sladd till tempgivaren, Sladd till laddregulatorn, slangarna till värmeelementet,palla upp bilen helst på fyra bockar,lossa slavcylinder till kopplingen om hydralisk annars vajer. domkraft under växellådan, lossa kardan,lossa växellådsfästet ,sladd,sladdar till startmotorn(tror inte man behöver ta bort den). koppla på motorlyften med lämpligt rep flera varv eller kedja, lossa främre motorfästen lyft lite,sänk ner domkraften,lyft mer var beredd att styra lite så ska nog motor med låda komma upp ur motorrummet. Bra verktyg, nycklar med tummått typ halvtum ,niosexton även hylsor. Har säkerligen glömt något men det ger sig nog när du börjar på det. 8)
av Hemulen
Naturligtvis får du lossa växelspaken och sätta en trasa i hålet efter den plus hastighetsmätarvajern vid växellådan + sladden till backljuset, som sagt det ger sig. :D
av LarsBd
Börja med att tappa ur motoroljan annars kommer den oljan att så småningom att rinna ut då motorn av någon anledning läggs omkull.

Kabeln till tempgivaren är ingen kabel utan ett rör som under inga omständigheter får skadas om man även fortsättninsvis vill ha en fungerande tempmätare.
För att lossa den från toppen skruvar man ur den topplocksskruven som sitter närmast då finns det mera plats för verktyg till själva tempgivaren som sitter med en mutter vilken har samma storlek som den nyss lossade topplocksskruven.

Om du ska lyfta ut motor med låda bör du ha möjlighet att justera lutningen på motorn under lyftet med tex ett justerbart bakre fäste på motorn, det går nog ändå men underlättar mycket om man kan justera.
Alternativt kan man ta bort växellådan först och lyfta enbart motorn eller helt enkelt låta växellådan med kopplingskåpan sitta kvar i bilen under hela operationen.

För övrigt ger det sig själv vad man måste göra för att få bort motorn.
av mottez
Jo hade tänkt att slippa lyfta ur lådan. Finns det någon bra tråd här på forumet eller på någon annan sida som beskriver det hela steg för steg, gärna med bilder.
Tror också att mycket ger sig självt när man ska lyfta ur motorn. Men det känns som att det är lika bra att läsa på lite innan jag ger mig i kast med att skruva.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lyft upp motor och låda ihop är mitt tips, att ha kvar lådan i bilen är bara att göra det svårt för sig.
Mycket enkelt att ta ur motorn på 140 och amazon, bara att skruva. :lol: :wink:
av Hemulen
Motorn balanserar bäst med lådan kvar plus att man har en garagedomkraft under lådan så man kan justera lite, har lyft ur åtskilliga b18-b20 motorer ur Amazonen plus 140:an. Lars Bd kommentar om tempgivaren är viktig,vet en skrothandlare som gnällde på en anställd som brukade klippa av dom. Som sagts tidigare det mesta ger sig när man är på plats. 8)

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]