PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
Hej!

Har funderat på att få lite behagligare ljudnivå i min pv -53 vid långkörning så jag funderar på en b20 med m41-växellåda och någon bra bakaxelutväxling, vilka bakaxelutväxlingar finns till pv och passar bakaxeln rakt av från en nyare pv eller kan man ev. flytta över innanmätet från bakaxelklumpen? Eller har ni något annat förslag på drivlina? Kom gärna med förslag!
av Lule-Jonas
Jag har i alla fall inte hört talas om någon överväxel till b4b, fanns det till b16?
M41 fanns väl i två versioner, en till b18 och en till b20.
Sen är väl frågan om b4b:n skulle orka med en överväxel, den har ju trots allt bara 40 hästar... ??:-/
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Amazon skrev:Fanns i vart fall M31 till B16, treväxlad med överväxel.
Stämmer. M31 fanns för övrigt enbart 1961 (och enbart på Amazonen) och hade överväxel på både tvåan och trean, så det var med andra ord Volvos första femväxlade växellåda.

/Håkan
av Lule-Jonas
Hasse63 skrev:Orkar bilen med över dubbla hk? hur som hälst så måste du bygga om kardantunneln för att får plats med en od. B18 har M41 D-typ, 69 blev det J-typ
Hur mycket behöver man bredda kardantunneln ungefär?

Stämmer det att D-typen sänker motorvarvet mer än J-typen? Läste det i en verkstadshandbok för 140 men tycker det verkar konstigt, varför sänkte man utväxlingen till b20 i så fall?
av Rådlös
En fri och lite svävande spåning med anknytning till denna fråga:
Jag förutsätter att överväxeln är en planetväxel? Borde man inte kunna sätta den alldeles intill bakaxeln i stället? Där är det åtminstone mer plats.
Visst, det behövs säkert en mindre mekanisk verkstad med svarv, fräs och rejäl svetsutrustning. Men då kan man troligen välja något som passar i utväxling till en gammal konstruktion, i förhållande till den befintliga motorn och växellådan, som aldrig har varit påtänkt för överväxel. Det är väl inte nödvändigt med 1/2. Det kanske kunde räcka med 1/1,5 eller något liknande?
Planetväxlar torde väl nästan vara hyllvara på maskinfirmorna. Alltså att man kan få det man vill ha, mot betalning naturligtvis.
Har någon gjort något sådant förut?
Användarvisningsbild
av Hasse63
D-typ sänker ca 700v/min medan J-typen sänker 500v/min. J-typen är starkare konstruerad, så är du ute efter mer effekt är 82hk så rekomenderas J-typ. Har set bilder på en pv med M41 och det är inte mycke som behövs breddas enligt den beskrivningen. J-typ sitter på M46 så den är hållbar.
av Lule-Jonas
Rådlös skrev:En fri och lite svävande spåning med anknytning till denna fråga:
Jag förutsätter att överväxeln är en planetväxel? Borde man inte kunna sätta den alldeles intill bakaxeln i stället? Där är det åtminstone mer plats.
Visst, det behövs säkert en mindre mekanisk verkstad med svarv, fräs och rejäl svetsutrustning. Men då kan man troligen välja något som passar i utväxling till en gammal konstruktion, i förhållande till den befintliga motorn och växellådan, som aldrig har varit påtänkt för överväxel. Det är väl inte nödvändigt med 1/2. Det kanske kunde räcka med 1/1,5 eller något liknande?
Planetväxlar torde väl nästan vara hyllvara på maskinfirmorna. Alltså att man kan få det man vill ha, mot betalning naturligtvis.
Har någon gjort något sådant förut?
Funderade själv på något sådant men jag tror att det blir för mycket rörelse när bakaxeln går upp och ned efter varje gupp samt att det blir en kortare kardan som skulle kunna skapa brytning mellan planetväxeln och bakaxeln eller planeten och kardan eller vad ska man tro? I annat fall är det ju en toppenide eftersom man ju som sagt har större frihet att välja den utväxling man önskar :D

Kom gärna med synpunkter någon mer, vad tror ni, skulle planetväxeln hålla?

Tack för info:n om D- och J-typen förresten, Hasse :D

Denna verkstad borde kunna hjälpa dig och &au[…]

Vilken ratt är detta??

Tack för alla snabba bra svar.

För mej hjälpte det att ta bort alla hj[…]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]