PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag måste ta bort låset till ventilationsrutan. För att göra detta måste glaset loss från ramen. Jag kan tro att glaset är inpressat i en gummiprofil i ramen av metall. Att sätt i ett glas lär ju kunna gå då man kan lägga på såpvatten men hur gör man för att få loss det? (Glaset som sitter där är nytt och bågen omförkromad av tidigare ägare men tyvärr så har man fumlat till det så att vänster lås sitter på höger sida och tvärt om. så jag vill ju inte förstöra något.)

Någon glasmästare som läser?
Hej
Jag har ägt en 1800 S för 20 år sen drygt men minns inte riktigt hur lillrutan satt men den liknar väl konstruktionen på Amazon, PV och Duett. Tejpa på rutan med tex silvertejp.Du får bättre grepp och om rutan spricker slipper du åka till akuten. Kanske kan det gå om du försöker spruta in silikonspray i mellanrummet. Det brukar tränga in bra och prova sedan dra utåt. Såpvatten kan väl också funka men tycker det nyper då vattnet torkat bort. Annars testa med hårtork o försök värma gummit så det mjuknar. Har inte provat någon av metoderna i just detta sammanhang men det var något som i alla fall inte förvärrar/förstör rutan för dig.
Är ventilationsrutan lossad från bilen borde det funka om du lägger den i ett ljummet eller varmt vattenbad/balja ev med tillsatt såpa. Håll till under vattnet och försök dra ur rutan ur ramen.

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]