PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Tja jag har bytt brytarspetsarna igår och ställt in dom rätt 0.40 som dom ska vara och sen bytte jag även kondensatorn också men den vill ändå inte gå riktigt bra när man trycker på full gas, de e som att den börjar hacka när man kommeröver 40-50km/h!...Kan någon hjälpa mig eller säga vad felet kan vara?
av Arne
Fördelarlock och rotor, är det ok?
av Raggo
Jodå fördelalocket och rotorn är helt OK, kan de vara stiften/tändkablarna som är slut?
av Frownlayer
det e nog bara att börja bakifrån...

förgasare rensas och byte av nål. sätt gärna ett filter på slangen.
kolla luftfiltret och byt gärna till ett tvättbart och tvätta det vid varje service du gör på bilen.
häll vatten på tändkablarna och håll om dem. (om de är dåliga så får du lite småstötar).testa att mäta dem med en vanlig voltmeter. ohm:en skall vara så liten som möjligt. glöm inte sladden melaln tändspolen och fördelaren.
byt tändstift.
byt tändspole.
löd på en liten sladd på rotorn, mellan det i mitten och den längst ut. sladden får max vara 1-1.5 cm och får inte störas av något annat.

när du gjort allt detta så ställ in tändningen på det som den ska vara (tror det e ca 20° vid 1500 varv)

nu ska bilen gå bra igen.
av Raggo
jaja okejj, får testa med det då :) men hur vet man när tändningen är på '' 20° vid 1500 varv ''???????
av Raggo
Okej, ja stroboskoplampa det har jag tillgång till, men varvräknaren på A-traktorn har lagt av, försökt hitta var felet sitter men har ej hittat =/
av Frownlayer
kolla sladden mellan varvräknaren och tändspolen. den brukar lossna..
annars köp en billig varvräknare på biltema och koppla in.

sätt magnetkontakten från stroboskopen på första cylindern och de andra två på batteriet.

ställ in så att tomgången ligger på 1500 varv och ställ sedan in tändningen genom att skruva loss skruven på fördelarhuset och sen vrida fördelaren. lys med lampan ner mot remdrevet som sitter fram och nederst på motorn. där står det lite siffror. där klacken på kamkåpan är, så hög är graderna på tändningen.
av Raggo
Tjenare, nu har jag ställt in tändningen me stroboskoplampa och sen bytte jag även tändkablar/stift, sen blåste jag ren förgasaren med kompressor och helt otroligt nu går motorn som en DRÖM =)

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]

Tänker på oljeringarna som klegar ihop.[…]

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]